برزیل «تحت فشار آمریکا» از پهلوگیری ناوگان جنگی ایرانی جلوگیری کرد

منابع آگاه به خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند که در آستانه سفر رئیس‌جمهوری برزیل به ایالات متحده، دولت این کشور «تحت فشار آمریکا» از پهلوگیری دو کشتی جنگی ایرانی در بندر ریودوژانیرو جلوگیری کرد.

به گزارش رویترز، پنجشنبه 9 فوریه، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل که در حال برنامه‌ریزی برای سفر به واشینگتن برای دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکاست، این تصمیم را به‌رغم مخالفت طولانی‌مدت خود با تحریم‌های آمریکا علیه ایران و پایبندی به سیاست «بی‌طرفانه» در قبال تهران اتخاذ کرد.

به گفته کارشناسان، تصمیم برزیل در قبال ناوگان جنگی ایرانی نشانگر تلاش‌های برازیلیا برای ترمیم روابط خود با واشینگتن پس از تیره شدن روابط دو کشور در دوران ریاست‌جمهوری سیاستمدار راست افراطی یائیر بولسونارو است.

به گفته منابع دولتی برزیل، این کشور 13 ژانویه به دو ناو نیروی دریایی ایران به نام‌های «مکران» و «دنا» اجازه داد برای یک هفته از 23 تا 30 ژانویه در ریو پهلو بگیرند. وزارت خارجه برزیل اخیرا اعلام کرد آن مجوز باطل شده، و پهلو گرفتن کشتی‌های ایران به بازه زمانی 26 فوریه تا 3 مارس منتقل شده است.

یک مقام آمریکایی در این باره به رویترز گفت که چشم‌انداز حضور کشتی‌های جنگی ایران در ریو پیش از دیدار لولا با بایدن در روز جمعه «امری ناخوشایند» بود که واشینگتن قصد اجتناب از آن را داشت. یک منبع نظامی برزیلی نیز تایید کرد که دولت از طریق وزارت خارجه تاریخ مجوز را تغییر داده و مانع از پهلوگیری کشتی‌های ایرانی شده است.

به گزارش رویترز، دیپلماسی با ایران یکی از راهکارهای برجسته لولا برای تقویت جایگاه بین‌المللی برزیل در دوره پیشین ریاست جمهوری‌اش بود، به‌طوری که در سال 2010 برای میانجیگری درباره توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا به تهران سفر کرد تا با محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهوری وقت ایران دیدار کند.