هشدار اسرائیل درباره بهره‌برداری ایران از زلزله سوریه برای ارسال سلاح به حزب‌الله

منابع اسرائیلی پنج‌شنبه 20 بهمن به نقل از یک مقام نظامی این کشور گزارش دادند که اگر ایران بخواهد از شرایط زلزله در سوریه تحت عنوان ارسال کمک‌های بشردوستانه سوء‌استفاده کرده و برای نیروهای نیابتی وابسته به خود در منطقه تسلیحات ارسال کند، ارتش اسرائیل در حمله و هدف قرار دادن آن تردید نخواهد کرد.

این مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ««اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ایران از وضعیت غم‌انگیز سوریه سوء‌استفاده می‌کند و برای شبه‌نظامیان تروریستی حزب‌الله و سایر گروه‌های تحت حمایت تهران در سوریه، تسلیحات ارسال می‌کند».

او تاکید کرد: « هرگز چنین وضعیتی را نخواهیم پذیرفت و در نهایت با پاسخ نظامی قاطعانه و بدون تردید ما مواجه خواهد شد».پس از زلزله بزرگ 7.8 ریشتری که روز دوشنبه جنوب شرقی ترکیه و شمال و شمال غرب سوریه را لرزاند، چندین هواپیمای باری ایرانی که گفته می‌شود حامل «کمک بشر‌دوستانه» هستند در سوریه فرود آمدند.

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، روز چهارشنبه برای نظارت بر عملیات امداد و نجات ایران در حلب در میان گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به تهران در سوریه حضور یافت.

شمار قربانیان این زلزله تا شامگاه جمعه در ترکیه و سوریه به بیش از 24 هزار و پانصد نفر رسید. همچنین از سوی مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه ترکیه شمار مجروحان زلزله در این کشور بیش از 80 هزار نفر گزارش شد.

برخی معتقدند که صدها نفر همچنان در زیر آوار باقی مانده‌اند و انتظار می‌رود که تعداد کشته‌ها افزایش یابد، زیرا نیروهای امدادی هنوز در حال آواربرداری در شهرها و شهرستان‌های سراسر مناطق زلزله‌زده هستند.

در سال‌های اخیر، از جمله ماه گذشته، چندین حمله هوایی علیه محموله‌های تسلیحاتی ایران که با عنوان محصولات غیرنظامی به طور مخفیانه انتقال داده می‌شد، به اسرائیل نسبت داده شد.

اما ارتش اسرائیل طبق معمول درباره حملات خاصی در سوریه اظهار‌نظر نمی‌کند، اما اذعان کرده است که صدها حمله را علیه گروه‌های مورد حمایت ایران انجام داده است.

تل‌آویو تلاش می‌کند که نگذارد ایران یا نیروهای نیابتی آن جای پایی برای خود در سوریه باز کنند.

ارتش اسرائیل می گوید به محموله‌های تسلیحاتی که گمان می‌رود برای این گروه‌های وابسته به ایران مانند حزب‌الله لبنان ارسال می‌شود، حمله می‌کند.

علاوه بر این، حملات هوایی منتسب به اسرائیل بارها سامانه‌های پدافند هوایی سوریه را هدف قرار داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه در پی وقوع زلزله گفت که این کشور قصد دارد کمک‌هایی از جمله چادر، دارو و پتو به سوریه ارسال کند.

منابع سوری اما درخواست کمک از اسرائیل را قویا رد کردند و سخنگوی ارتش اسرائیل به خبرنگاران گفت که ارتش این کشور در ارسال کمک‌های احتمالی به سوریه دخالتی نخواهد داشت.

اسرائیل سوریه را یک کشور دشمن می‌داند و این دو هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک ندارند. با این حال، در جریان جنگ خونین سوریه، ارتش اسرائیل برای کمک به غیرنظامیان سوری که به مرز بلندی‌های جولان رسیده بودند، کمک‌های بشردوستانه انجام داد.