سازمان ملل شمار احتمالی قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه را بیش از 40هزار نفر تخمین زد

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه بر این باور است که تعداد قربانیان در ترکیه و سوریه احتمالا از 40 هزار نفر فراتر خواهد رفت.

گریفیث شنبه 22 بهمن در گفت‌وگو با «اسکای نیوز» گفت: «برآورد دقیق بسیار دشوار است زیرا هنوز آواربرداری انجام نشده، اما مطمئن هستم که شمار کشته‌ها، دو برابر یا بیشتر خواهد شد.

گریفیث افزود: «سوریه به دلیل سال‌های جنگ، با شرایط سخت‌تری برای مقابله با عواقب این فاجعه روبرو است.»این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی، شمار آسیب‌دیدگان از زلزله در ترکیه و سوریه را 26 میلیون نفر اعلام کرد.

اداره حوادث و فوریت‌های ترکیه «آفاد»، شامگاه شنبه از افزایش تعداد جان‌باختگان زلزله در کشور به 22327 نفر خبر داد.

از سویی امدادگران در ترکیه در ادامه عملیات جستجوی افراد زنده و بیرون آوردن أجساد، شنبه موفق شدند تعداد اندکی از افراد زنده را پس از حدود 6 روز از زیر آوار نجات دهند.

5200 قربانی زلزله در سوریه
بر اساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی دیدبان حقوق بشر سوریه، شمار جان‌باختگان در مناطق زلزله‌زده این کشور به 5200 نفر رسیده است. بدین ترتیب مجموع کشته‌شدگان در اثر زلزله در ترکیه و سوریه به بیش از 27500 نفر رسیده است.

وزارت بهداشت سوریه نیز شامگاه شنبه اعلام کرد که تعداد قربانیان زلزله در مناطق تحت کنترل رژیم بشار اسد به 1408 نفر افزایش یافته و 2341 مصدوم نیز به ثبت رسیده است.

افزایش کشته‌ها در شمال غرب سوریه
سازمان دفاع مدنی سوریه موسوم به «کلاه سفیدها»، شامگاه شنبه از افزایش شمار جان‌باختگان زلزله در شمال غربی سوریه به 2167 نفر و بیش از 3 هزار مصدوم در این منطقه خبر داد.

«کلاه سفیدها» جمعه اعلام کردند که جستجو برای یافتن افراد زنده در مناطق زیر کنترل اپوزیسیون در شمال غربی سوریه به پایان رسیده است، ولی عملیات جستجو شنبه در مناطق تحت کنترل دولت ادامه یافت.

فرمانده آتش‌نشانی شهر لاذقیه، شامگاه شنبه از پایان عملیات بیرون آوردن اجساد قربانیان از زیر آوار در تمامی مناطق این استان خبر داد.