شهروند ایرانی آمریکایی به جرم قاچاق فناوری به ایران به حبس محکوم شد

دادگاه فدرال ایالات متحده در منطقه بروکلین شهر نیویورک یک شهروند آمریکایی-ایرانی را به دلیل قاچاق فناوری ممنوعه به ایران با استفاده از شرکت‌های پوششی مستقر در امارات متحده عربی به سی ماه زندان محکوم کرد.

به گزارش وبسایت «پی‌سی‌مَگ»، یکشنبه 12 فوریه، وزارت دادگستری ایالات متحده در بیانیه‌ای که درباره این پرونده صادر کرد، توضیح داد «کامبیز عطار کاشانی»، 44 ساله، برای انتقال غیرقانونی کالاها و فناوری‌های آمریکایی به مشتریان نهایی در ایران، شامل «بانک مرکزی ایران»، توطئه کرده است.

بر اساس این اعلامیه: «کاشانی و همدستانش عمداً از شرکت‌های آمریکایی پنهان کرده‌اند که قصد دارند این اقلام را به ایران ارسال کنند، و به دروغ ادعا کردند که شرکت‌های اماراتی کاربران نهایی خواهند بود».وزارت دادگستری می‌گوید بین سال‌های 2019 تا 2021، کاشانی و همکارانش از دو شرکت پوششی در امارات برای خرید کالاها و فناوری‌های الکترونیکی از شرکت‌های آمریکایی به نمایندگی از مشتریان ایرانی شامل بانک مرکزی ایران استفاده کردند، و می‌افزاید که بانک مذکور به گروه‌های تروریستی در خاورمیانه که تحت تعقیب ایالات متحده هستند کمک‌های مادی کرده است.

شش منبع تغذیه، دو مجوز برای یک برنامه نرم‌افزاری اختصاصی کامپیوتری، دو اشتراک نرم‌افزار سیستم عامل، و تعدادی سیستم ذخیره‌سازی از جمله فناوری‌ها و اقلامی بودند که کاشانی و همدستانش آنها را به ایران قاچاق کرده بودند.

آلن ای. کوهلر جونیور، دستیار مدیر بخش ضدجاسوسی «اف‌بی‌آی» درباره این حکم اظهار داشت: «این یک هشدار است که صادرات غیرقانونی اقلام یک نگرانی اقتصادی انتزاعی نیست؛ بلکه جنایتی است که تأثیری مستقیم بر ایمنی مردم آمریکا‌ می‌گذارد.»

وزارت دادگستری ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد کامبیز عطار کاشانی که تیرماه گذشته به جرم خود اعتراف کرده بود بعد از بررسی‌های قاضی دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده، علاوه بر دریافت حکم زندان به پرداخت ۵۰ هزار دلار جریمه نقدی نیز محکوم شده است.

گفته می‌شود آقای کاشانی با سرپیچی از محدودیت‌های صادراتی و تحریم‌ها علیه ایران، کشوری که حامی تروریسم بین‌المللی است، تلاش کرده سیاست خارجی و امنیت ملی ایالات متحده را تضعیف کند.

اولسن، دستیار دادستان کل کشور گفت: «وزارت دادگستری در برابر هرگونه تلاش برای دور زدن قوانین کنترل صادرات که برای محافظت از امنیت ایالات متحده و مردم آن در نظر گرفته شده، با جدیت می‌ایستد.»

بریان پیس، دادستان منطقه شرقی نیویورک، نیز در این باره گفت: «طرح کاشانی برای صادرات فناوری آمریکایی به ایران اهداف سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا را تضعیف کرد، و حکم مجازات شدید زندان به این منظور صادر شد تا از اقدامات مشابه توسط دیگران جلوگیری کند.»