عباس عراقچی: تظاهرات ایرانیان خارج از کشور علیه جمهوری اسلامی خطرناک است

عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی و معاون پیشین وزارت خارجه، در گفت‌وگو با وب‌سایت «جماران» نسبت به تجمعات اعتراضی ایرانیان خارج از کشور به مقامات کشورش هشدار داد.

به گفته معاون پیشین وزارت خارجه «مشروعیت‌زدایی از جمهوری اسلامی در دنیا بسیار خطرناک است» و باید جلوی ادامه این وضعیت گرفته شود.

او در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تاکید کرد که برگزاری راهپیمایی‌های گسترده در سراسر جهان علیه جمهوری اسلامی «بسیار خطرناک است» و افزود: «خطرناک به این معنا که منافع ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما باید مراقبت کنیم.»عراقچی با اذعان به این‌که اعتراضات داخل کشور در کنار تظاهرات ایرانیان خارج کشور باعث «ایجاد هزینه و فشار» می‌شود، گفت که «باید با آن مقابله کنیم.»

همزمان با آغاز اعتراضات جاری در ایران، برای اولین بار، ایرانیان سراسر جهان بارها تجمعاتی در حمایت از معترضان در داخل کشور برگزار کردند. اشاره عباس عراقچی به تاثیر این راهپیمایی‌ها بر افکار عمومی و مقامات کشورهای غربی است.

ایرانیان خارج از کشور خواستار فشار بین المللی بر حکومت ایران و از جمله قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا هستند.

از سوی دیگر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای «برجام» بدون هیچ نتیجه و چشم اندازی از تابستان امسال متوقف شده است. این موضوع موجب افزایش نرخ تورم در ایران شده است. همچنین شواهد بسیاری از فروش پهپادهای انتحاری ایران به روسیه، که از آنها در تجاوز نظامی به اوکراین استفاده می‌شود، فاش شده است.

سرکوب خونین معترضان در داخل ایران نیز جمهوری اسلامی را چالش‌های حقوق بشری مواجه کرده است. از زمان آغاز اعتراضات جمهوری اسلامی بیش از 500 معترض را کشته است، چهار نفر را اعدام کرده و بیش از صد بازداشتی در معرض صدور حکم اعدام قرار دارند.

از همین رو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در قطعنامه رای به تاسیس هیئت حقیقت‌یاب بین المللی داده که قرار است موارد نقض گسترده حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی را به صورت مکتوب به این شورا ارائه کند.