اعتراف دادستان کل کشور: مسمومیت‌های قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، در نامه‌ای به دادستان قم اعلام کرد که مسمومیت دانش‌آموزان در این شهر «نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد» و خواستار آن شد که اگر «کسانی در این امر قصور و یا تقصیر داشته و یا توطئه‌ای در کار بوده، برخورد قاطع و قانونی» انجام شود.

منتظری در نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب قم که روز دوشنبه اول اسفند در رسانه‌های ایران منتشر شد، نوشت که «از جایگاه مدعی العمومی با اهتمام بیشتر و سرعت و دقت» این موضوع تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

دادستان کل ایران همچنین از دادستان قم خواست اگر کسانی در این امر «قصور و یا تقصیر» دارند یا «توطئه‌ای در کار بوده» برخورد و نتیجه را گزارش کند.

دانشگاه علوم پزشکی قم روز یکشنبه اعلام کرد ۱۱ دانش‌آموز یکی از مدارس این شهر بار دیگر با علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

این در حالی است که محمد سعیدی،‌ نماینده خامنه‌ای در استان قم، در واکنش به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس قم گفته است: «رسانه‌های معاند در حال شایعه‌سازی از این حوادث هستند.»

محمدتقی شاهچراغی، استاندار قم نیز گفته: «رسانه های خارجی، معاند و بعضا داخلی» درباره مسمومیت دانش‌آموزان «غیرمسئولانه ورود کردند و به نوعی باعث تشدید این حوادث شدند.»

همچنین پیشتر، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ دانش‌آموزی در اثر مسمومیت‌ در قم فوت نکرده، گفت: «بسیاری از دانش آموزان سرپایی درمان شدند و برخی دیگر یک شب را در بیمارستان گذراندند.»

او قبل از آن گفته بود: «بخش اعظم این مشکل ناشی از شایعاتی است که مردم و دانش‌آموزان را دچار ترس کرده است. از مراجع ذی‌صلاح گزارش گرفتیم و گفتند مشکلی وجود ندارد.»

هفته گذشته، ویدیوها و گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌داد که خانواده‌های زیادی از دانش‌آموزان مسموم شده در قم مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند و ضمن درخواست برای تامین امنیت مدارس، شعارهایی علیه مقام‌های حکومتی سر دادند.

بر اساس ویدیوهای رسیده به ایران اینترنشنال، این تجمع روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن برگزار شد و تجمع‌کنندگان شعارهایی چون «مرگ بر فرماندار»، «‌امنیت مدارس تامین باید گردد»، «مدرسه‌های ناامن نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم» و «‌بی‌شرف بی‌شرف» سر دادند.

در یکی از این ویدیوها، یکی از والدین دانش‌آموزان می‌گوید: «آقای فرماندار اصلا اصل قضیه را قبول ندارد.»