بربوک: اروپا فاقد مبنای قانونی برای تروریستی خواندن سپاه است

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان می‌گوید، کارشناسان حقوقی اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که این اتحادیه در حال حاضر فاقد مبنای قانونی برای رتبه‌بندی کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمانی تروریستی است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد، بربوک این سخنان را بعد از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در روز دوشنبه اول اسفند (۲۰ فوریه) بیان کرد.

بربوک افزود: ­«من در گذشته هم به وضوح گفته‌ام که قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی را از نظر سیاسی می‌شد معقول قلمداد کرد.» او تاکید کرد که اما کارشناسان حقوقی روشن کرده‌اند که در حال حاضر مستند رده‌بندی نام سپاه در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا وجود ندارد.

همزمان با این نشست جمع عظیمی از ایرانیان خارج از کشور، به‌ویژه ایرانیان مقیم اروپا در بروکسل دست به تظاهرات زده و از جمله خواستار تروریستی اعلام کردن سپاه در اتحادیه اروپا شدند.

یکی از این افراد که از درخواست در تظاهرات بروکسل دفاع کرد دانیال ایلخانی‌پور، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان ایالتی هامبورگ آلمان است.
او گفت:ما باید این قدم بزرگ را برداریم.و این یک قدم کلیدی و بزرگ است اما هنوز اروپا پاش روی ترمز هست چون اگر بخواهد این قدم بزرگ را بردارد تمامی روابطش با ایران قطع خواهد شد و راه برگشتی نخواهند داشت. آنها نمی خواهند در این رابطه قدمی بردارند اما ما باید فشار بر دولت ها را زیاد کنیم .

مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل: می‌توان سپاه را تروریستی اعلام کرد

پیش از این جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته بود که شناسایی سپاه به عنوان سازمانی تروریستی از سوی این اتحادیه باید با تصمیم دادگاه انجام شود.

اما هیلل نویر، مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل که در تجمع امروز ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در بروکسل حضور داشت در مخالفت با بورل گفت: «این حقیقت ندارد. من به عنوان یک وکیل حقوق بین‌الملل می‌گویم که برای اتحادیه اروپا مبنا و دلایل کافی برای تروریستی خواندن سپاه وجود دارد.» او تاکید کرد که تنها در پنج سال اخیر سپاه پاسداران “بیش از ۲۰ عمل تروریستی” در اینجا انجام داده است.

او در پستی توییتری با اشاره به تظاهرات امروز نوشت: «آن‌ها [ایرانیان] از من تشکر کردند. اما در حقیقت این ما غیر ایرانیان هستیم که باید از مردم ایران تشکر کنیم که ارزش‌های خود ما را به ما یادآوری می‌کنند.»