هشدار فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا درباره اقدامات خصمانه ایران

برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا، ضمن ابراز نگرانی، درباره تداوم حملات فزاینده ایران در آبراهه‌های خاورمیانه و سایر نقاط منطقه هشدار داد.

این مقام نیروی دریایی آمریکا سه‌شنبه دوم اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، گفت که او در طول دو سال فرماندهی خود بر ناوگان پنجم مستقر در بحرین، شاهد افزایش «اقدامات خصمانه» ایران در منطقه بوده است.

این اظهارات کوپر در حالی مطرح می‌شوند که اوایل ماه جاری میلادی، دولت فرانسه از توقیف هزار قبضه اسلحه جنگی، مسلسل و موشک ضدزره در خلیج عمان که از ایران به مقصد شبه‌نظامیان حوثی در یمن ارسال می‌شد، خبر داد.هفته پیش نیز یک منبع دفاعی منطقه‌ای، جمعه 28 بهمن گزارش داد که دست‌کم یک کشتی تحت مالکیت اسرائیل در 21 بهمن‌ماه در حمله‌ای که به‌نظر می‌رسد توسط ایران انجام شده است، هدف قرار گرفته است.

برد کوپر، در گفت‌وگوی خود با آسوشیتد پرس از توقیف این تسلیحات توسط آمریکا و متحدانش، به‌عنوان «موفقیت» این نیروها یاد کرد و گفت که ایران همچنان به اقدامات بی‌ثبات‌کننده و حملات پهپادی خود علیه کشتیرانی در آبراه‌های بین‌المللی و سایر مناطق خاورمیانه ادامه می‌دهد.

کوپر که در حاشیه نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی دفاعی در «ابوظبی» صحبت می‌کرد، گفت: «تلاش‌ها را بر گسترش همکاری‌ (با متحدان‌مان) متمرکز کرده‌ایم.»

کوپر همچنین با اشاره به همکاری نیروی دریایی آمریکا با متحدان خود در منطقه نیز گفت که بیش از 100 پهپاد و شناورهای بدون سرنشین در منطقه مستقر شده‌اند تا امنیت تنگه هرمز، آبراهه‌ای که بیش از 20 درصد صادرات نفت جهان از آن عبور می‌کند را تامین کنند.

این مقام نیروی دریایی آمریکا همچنین با «غیرحرفه‌ای» و «آشکار» خواندن تلاش و اقدامات ایران برای «نقض فاحش تعهدات بین‌المللی» آن، افزود که اسرائیل اکنون در همکاری مستقیم با ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا«سنتکام» برای مقابله با تهدیدهای ایران اقدام می‌کند.

او با اشاره به تطابق دیدگاه‌ها در منطقه مبنی بر جدی بودن تهدیدهای ایران بر همکاری تنگاتنگ نیروهای خود با اسرائیل برای مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه تاکید کرد.

در پی توقف مذاکرات احیای برجام برای مهار برنامه هسته‌ای ایران و تشدید انزوای رژیم جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب خشونت‌بار و کشتار معترضان مسالمت‌جو در این کشور، این کشور بیش از پیش به رویکرد تنش‌آفرینی، مداخله‌جویانه و تشدید اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه روی آورده است.

در همین راستا، هفته پیش شرکت امنیت دریایی بریتانیا «امبری انتلیجنس» گزارش داد که 3 کشتی در دریای عرب با سامانه‌های پهپادی هدف حمله قرار گرفته‌اند. در ارزیابی این شرکت امنیتی بریتانیایی آمده است که ایران به چنین حملاتی علیه این کشتی‌ها در دریای عرب دست زده است.