پارلمان بریتانیا خواستار اقدام علیه «مراکز فرهنگی» مرتبط با ایران شد

قانونگذاران بریتانیایی از دولت این کشور خواستند تا تحقیقات گسترده‌ای درباره «موسسات خیریه» و «مراکز فرهنگی» مرتبط با رژیم ایران صورت داده و از جامعه ایرانی این کشور در برابر فعالیت‌های تروریستی سپاه پاسداران محافظت کند.

نمایندگان حزب کارگر بریتانیا روز سه‌شنبه نسبت به فعالیت‌های مخرب رژیم ایران در این کشور و «نفوذ و تاثیرگذاری» آن بر جامعه ایرانی سراسر بریتانیا ابراز نگرانی کردند.

در همین راستا، «کمیسیون خیریه»، که یک نهاد ناظر بر خیریه‌های مستقر در بریتانیاست و فعالیت‌های آنها را نظارت می‌کند، طییک سال اخیر پیگیر کارهای «مرکز اسلامی انگلستان» بوده، و درباره ارتباط احتمالی آن با تهران تحقیق کرده است.مرکز اسلامی انگلستان که در شمال لندن قرار دارد، از زمان آغاز خیزش انقلابی مردم ایران عرصه درگیری میان معترضان ایرانی با پلیس بریتانیا بوده که تلاش کرده از ساختمان این مرکز محافظت کند.

کیم جانسون، نماینده حزب کارگر از لیورپول ریورساید، در این باره گفت که دولت ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا باید «اقدامات قاطع‌تری» علیه گروه‌های مرتبط با رژیم ایران تحت نفوذ علی خامنه‌ای انجام دهد.

جف اسمیت، نماینده دیگر حزب کارگر از منچستر ویثینگتون، نیز پیشتر روز دوشنبه از تام توگندات، وزیر امنیت بریتانیا درباره فعالیت‌های تروریستی مرتبط با رژیم ایران در صحن مجلس عوام سوال کرد.

اسمیت با اشاره به تحقیقات کمیسیون خیریه درباره مرکز اسلامی انگلستان گفت: «نگرانی‌های گسترده‌تری درباره دیگر مراکز فرهنگی در سراسر بریتانیا، از جمله در منچستر، که گفته می‌شود با رژیم ارتباط دارند وجود دارد.»

وزارت کشور بریتانیا گفته که آماده است در برابر هر تهدیدی اقدام کند. به گفته این وزارتخانه: «حفاظت از مردم اولویت مطلق ماست. ما با طیفی از شرکا کار می‌کنیم، و به استفاده از تمام ابزارهای در اختیار خود برای محافظت از افراد حاضر در بریتانیا در برابر هرگونه تهدیدی از سوی دولت ایران ادامه خواهیم داد.»