انتقادهای گسترده از چادر سر کردن سفیر سوئیس در قم؛ دولت سوئیس از سفیر خود دفاع کرد

وزارت امور خارجه سوئیس در واکنش به انتقادها از حضور سفیر این کشور در قم در دفاع از او اعلام کرد بازدیدش «از نهادی دانشگاهی» بوده که در زمینه «گفت‌و‌گو بین مذاهب» فعالیت می‌کند.

وزارت امور خارجه سوئیس روز پنج‌شنبه چهارم اسفند در این زمینه اضافه کرد که سفیر این کشور «پروتکل پوشش» در چنین مکانی را رعایت کرده است.

وزارت امور خارجه سوئیس همچنین اعلام کرد که این کشور بارها خشونت علیه معترضان را محکوم کرده و مقام‌های جمهوری اسلامی را به گفت‌وگو با معترضان فراخوانده است.

پیشتر رسانه‌های ایران از سفر نادین اولیویه‌ری لوزانو، سفیر سوئیس در ایران، به قم در روز چهارشنبه سوم اسفند و حضور در «حرم حضرت معصومه» خبر دادند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، «آشنایی با فرهنگ و هنر اسلامی» از جمله برنامه‌های سفر او به قم بوده است.

در حالی که زنان ایرانی در ایران تحت اعمال حجاب اجباری قرار دارند، حضور با چادر این سفر در قم موجی از واکنش‌ها را برانگیخت.

نازنین بنیادی، بازیگر و فعال حقوق بشر، در واکنش به حضور سفیر سوئیس در ایران با چادر در قم، در توییتی نوشت: «قانونگذاران غربی اغلب از ما می‌پرسند چگونه می‌توان از مردم ایران حمایت کرد. کاری که این سفیر همزمان با اعتراضات “زن، زندگی، آزادی” انجام داده، دقیقا همان چیزی است که مقامات غربی نباید انجام دهند.»

در جریان خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر کشته شده‌اند.

این خیزش پس از آن آغاز شد که ژینا (مهسا) امینی، به دلیل نوع پوشش، از سوی نیروهای گشت ارشاد بازداشت و سپس کشته شد.