فراخوان آمریکا و عفو بین‌الملل برای تحقیق درباره مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در ایران

بنا بر ویدیوهایی که از اعتراضات مادران و پدران نگران در مقابل مدارس در ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، ماموران امنیتی، لباس شخصی و نیروهای انتظامی رژیم جمهوری اسلامی اولیای این کودکان مسموم شده را به شدت مورد خشونت و ضرب و شتم قرار می‌دهند.همزمان با گسترش مسمومیت دختران دانش‌آموز در مدارس ایران، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در نشست مطبوعاتی روزانه خود، رژیم جمهوری اسلامی را به انجام تحقیقاتی درباره مسمومیت‌های سریالی دختران دانش‌آموز در ایران فراخواند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز چهارشنبه دهم اسفند، در بیانیه‌ای، نسبت به عدم موفقیت رژیم جمهوری اسلامی در توقف حملات به مدارس دخترانه در ایران، هشدار داد و نوشت: «والدین، دانش‌آموزان و مردم خواهان پاسخگویی از سوی مقامات ایرانی هستند که در عدم انجام تحقیقات مستقل، بی‌طرفانه و شفاف سابقه طولانی دارند. آموزش حق بشر است. حملات به دختران مدرسه‌ای در ایران باید متوقف شود.»واکنش ها به مسمومیت دختران دبیرستانی در حالی در سطح جهانی منعکس می‌‌شود که پیش‌تر، وزیر کشور جمهوری اسلامی، این حملات را «توطئه» خوانده بود.احمد وحیدی، پیشتر مدعی شده بود که پوشش رسانه‌ای مسمومیت‌ها، «هراس‌افکنی» است و گفته بود: «هنوز به عامل مشخصی درباره این موضوع نرسیده‌ایم. نباید بی‌خود هراس‌افکنی کنند، دستگاه‌های اطلاعاتی در حال بررسی موضوع هستند.»

در عین‌حال ویدیوهایی که از اعتراضات مادران و پدران نگران در مقابل مدارس منتشر شده، نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی اولیای این کودکان را به شدت مورد خشونت و ضرب و شتم قرار می‌دهند.

ناظران می‌گویند که نیروهای تندروی وابسته به رژیم جمهوری اسلامی در حال انتقام‌گیری از دختران دانش‌آموز هستند که به‌ویژه در جریان اعتراضات سراسری 5 ماه گذشته با تجمع، سردادن شعارهای اعتراضی، از سر در آوردن مقنعه در ابراز مخالفت با حجاب اجباری و پاره‌کردن و آتش زدن عکس خمینی و خامنه‌ای، رهبران نظام از صفحات اول کتاب‌هایشان به خیزش ضد‌حکومتی مردم ایران پیوسته بودند.