تحریم‌های آمریکا علیه انتقال ده‌ها میلیارد دلار به ایران و برنامه پهپادی تهران

ایالات متحده آمریکا یک شبکه بانکداری را به دلیل تسهیل دسترسی جمهوری اسلامی به سیستم مالی بین‌المللی و رساندن ده‌ها میلیارد دلار به تهران و همچنین چند شرکت مستقر در چین و هنگ‌کنگ را به دلیل حمایت از برنامه پهپادی جمهوری اسلامی تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۸ اسفند در بیانیه‌ای اعلام کرد ۳۹ نهاد را که یک شبکه مهم «بانکداری در سایه» تشکیل می‌دهند، به دلیل تسهیل دسترسی نهادهای تحریم‌شده جمهوری اسلامی از جمله شرکت بازرگانی صنعت پتروشیمی خلیج فارس به سیستم مالی بین‌المللی، تحریم کرده است.

والی ادیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «ایران شبکه‌هایی پیچیده برای فرار از تحریم ایجاد می‌کند که در آن خریداران خارجی، صرافی‌ها و ده‌ها شرکت به طور مشترک به شرکت‌های تحریم‌شده ایرانی برای ادامه تجارت کمک می‌کنند.»

او افزود: «اقدام امروز نشان‌دهنده تعهد آمریکا به اجرای تحریم‌ها و توانایی ما برای اخلال در شبکه‌های مالی خارجی ایران است که از آن برای پول‌شویی استفاده می‌کند.»

شرکت‌هایی که مورد تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند عمدتا در هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی فعال هستند.

این شرکت‌ها در پنهان‌سازی تجارت شرکت‌های ایرانی با مشتریان خارجی خود نقش داشته‌اند.

همزمان روز پنج‌شنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا شبکه‌ای متشکل از پنج شرکت مستقر در چین و هنگ‌کنگ و یک شخص را به دلیل حمایت از تلاش‌ها برای تولید پهپادهای جمهوری اسلامی تحریم کرد.

پیشتر گزارش‌های متعدد حاکی از ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه و به کارگیری آن‌ها در جنگ اوکراین علیه زیرساخت‌های حیاتی و غیرنظامیان این کشور بوده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد شبکه‌ای که تحت تحریم‌های جدید این کشور قرار گرفته «مسوول فروش و ارسال هزاران قطعه صنایع هوافضا، از جمله قطعاتی است که می‌توان در تولید پهپاد از آن‌ها استفاده کرد.»

تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در حالی است که تلاش‌ها برای احیای برجام متوقف شده و آمریکا از چند ماه پیش اعلام کرده به دلیل سرکوب اعتراضات در ایران، احیای برجام از اولویت کاخ سفید خارج شده است.

همچنین رویترز نوشت که واشینگتن به طور فزاینده‌ای شرکت‌های چینی را به دلیل کمک به صادرات محصولات پتروشیمی جمهوری اسلامی هدف قرار داده است.