وزیر تحصیلات عالی افغانستان: منتقدان نظام، «واجب‌القتل» هستند و باید سرکوب شوند

ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان در تازه‌ترین سخنان خود به منتقدان نظام طالبان حمله کرده و گفته آنانی که نظام را تخریب می‌کنند، «واجب‌القتل» هستند. این مقام طالبان هشدار داده که آماده مقابله و سرکوب منتقدان نظام است.

ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان در مراسمی که به مناسبت فراغت مفتی‌ها و قاضیان در قندهار برگزار شده بود، به منتقدان نظام طالبان حمله کرد و گفت آنانی که با قلم و یا با زبان درپی تخریب نظام طالبان هستند، واجب‌القتل‌اند و سرکوب خواهند شد.

تلویزیون طلوع افغانستان به نقل از این مقام ارشد طالبان در گزارشی نوشته که «تخریب‌کننده نظام اگر به زبان باشد، اگر با قلم باشد یا تخریب عملی می‌‌کند، تمامی آنانی کسانی هستند که بغاوت (کرده) و واجب‌القتل پنداشته می‌شوند.»

هرچند این وزیر طالبان مشخص نکرده که هدف سخنان او چه کسی است، اما در هفته‌های پسین افزون بر منتقدان خارج از ساختار طالبان، برخی از مقام‌های ارشد طالبان نیز حکومت‌داری طالبان را مورد نقد قرار داده و از رهبری حکومت طالبان، ابراز نارضایتی کرده‌اند.

سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان و از چهر‌ه‌های پرنفوذ طالبان، ظاهرا یکی از منتقدان خودی حکومت فعلی طالبان است که اخیرا به‌‌گونه آشکارا از استبداد رای امیر طالبان سخن گفته و انتقاد کرده است.

منتقدانی که به باور وزیر تحصیلات عالی طالبان، باید سرکوب شود، زیرا برای نظام، مشکلات ایجاد می‌کنند.

ندا محمد ندیم همچنین گفته که منتقدان «به سرتمبه‌گی (خیره سری) خود رو می‌آورند و با دسیسه بیگانه‌‌گان» برای نظام، مشکلات ایجاد می‌کنند.

وجود چنین دیدی در سطح رهبری طالبان نشان‌دهنده سیاست‌های سخت‌گیرانه و انعطاف‌ناپذیر این گروه است که نه تنها باوری به تغییر این سیاست خود ندارند، بلکه حاضرند مخالفان را ازبین نیز ببرند.

این اظهارنظر بی‌پرد وزیر تحصیلات عالی طالبان از دلایلی است که در این ۱۸ ماه، طالبان به شدت با هر نوع تظاهرات مسالمت‌آمیز برخورد کرده‌اند.