جیک سالیوان: هیچ توافقی با ایران برای آزادسازی زندانیان صورت نگرفته

ایالات متحده آمریکا مکررا هر گونه ادعایی مبنی بر تعامل خود با رژیم جمهوری اسلامی برای آزادسازی زندانیان دوتابعیتی در بند این رژیم را تکذیب کرد.

کاخ سفید، دوشنبه 22 اسفند اعلام کرد که در حال حاضر هیچ توافقی در مورد مبادله زندانیان با ایران وجود ندارد و ایالات متحده به تعامل با ایران در مورد چگونگی بازگرداندن آمریکایی‌هایی که به شکل ناعادلانه‌ای در آنجا بازداشت شده‌اند، ادامه می‌دهد.

به گزارش «رویترز»، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «هیچ توافقی وجود ندارد و آخرین کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که به خانواده‌هایی که مدت‌ها منتظر بازگشت عزیزانشان هستند، امید کاذب ندهیم.»این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که صبح دوشنبه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، مجددا ادعای تهران مبنی بر انجام «گفت‌وگو برای تبادل زندانیان» با واشینگتن را تکرار کرد

کنعانی در کنفرانس هفتگی خود گفت: «گفت‌وگوها درباره تبادل زندانیان و بقیه مسائل مرتبط با دولت آمریکا از طریق واسطه‌ها در جریان است.»

پیشتر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه «خبر» جمهوری اسلامی گفت که تهران با آمریکا درباره موضوع تبادل زندانیان به یک «توافق غیرمستقیم» دست یافته است.

اما در پاسخ به این ادعا، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که ادعاهای مقامات ایرانی درباره توافق پیرامون آزادی «شهروندان آمریکایی» بازداشت‌شده در ایران «نادرست و دروغ» است.

این همه در حالیست که اواخر هفته پیش، سیامک نمازی، شهروند دوتابعیتی ایرانی- آمریکایی محبوس در ایران در مصاحبه‌ای با کریستین امان‌پور، خبرنگار شبکه «سی‌ان‌ان»، از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواست تا برای آزادی او و دو شهروند آمریکایی دیگر از زندان‌های ایران اقدامی انجام دهد.

ایران سال‌هاست از شهروندان دوتابعیتی به مثابه اهرم فشار سیاسی و گروگان در مقابل دولت‌های غربی استفاده می‌کند.