جمعه‌های اعتراضی سیستان و بلوچستان؛ سر دادن شعار «سلطنت، ولایت، یکصد سال جنایت»و قطعی اینترنت در زاهدان

مردم زاهدان در نخستین جمعه سال 1402، به‌رغم جو شدیدا امنیتی، پس از نمازجمعه به خیابان‌ها آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

وب‌سایت «حال‌وش» که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، جمعه 4 فروردین از قطعی و اختلال اینترنت در شهر زاهدان خبر داد.در همین راستا، پخش زنده سخنرانی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در نمازجمعه این هفته نیز پس از چند دقیقه به طور کامل قطع شد.

بنا به گزارش‌ها، شهروندان معترض در زاهدان امروز پس از نمازجمعه در خیابان‌های اطراف مسجد مکی تجمع کرده و شعار‌هایی از جمله «سلطنت، ولایت، یکصد سال جنایت» سر دادند.معترضان با سر دادن شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» و «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» در خیابان‌های زاهدان تجمع و اعتراض کردند.شهروندان معترض در اعتراض به کشتار مردم بلوچ شعار «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت» سر دادند.وبسایت «حا‌ل‌وش» که خبرهای مربوط به سیستان‌و‌بلوچستان را پوشش می‌دهد، در آخرین گزارش خود درباره تعداد کشته‌شدگان اعتراضات زاهدان و خاش در «جمعه خونین»، اعلام کرد که هویت دست‌کم 121 نفر را تأیید کرده است.

اعتراضات در ایران پس از قتل مهسا (ژینا) امینی، شهروند 22 ساله کرد توسط پلیس گشت ارشاد آغاز شد. این اعتراضات از 26 شهریور شکل گرفت و در 164 شهر این کشور به صورت گسترده‌ای ادامه پیدا کرد.استان سیستان و بلوچستان در مرحله کنونی کانون این اعتراضات سراسری است. هزاران نفر از شهروندان بلوچ در سراسر این استان هر هفته به خیابان‌ها آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند.