نماینده کنگره آمریکا خواستار اقدامات بازدارنده قوی‌تر در مقابل ایران شد

به دنبال حمله پهپادی و راکتی نیروهای وابسته به سپاه در سوریه به مواضع نیروهای آمریکایی، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده روز جمعه بر لزوم اقدامات بازدارنده قدرتمندتر آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی تاکید کرد.

مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه، در بیانیه‌ای تصریح کرد، پیش از این حمله تازه، نیروهای نیابتی ایران از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۷۸ بار به نیروهای آمریکایی در سوریه حمله کردند، اما دولت جو بایدن تنها سه بار پاسخ داد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده ضمن ابراز همدردی با خانواده پیمانکار آمریکایی که در حمله پهپادی روز گذشته در سوریه کشته شد، گفت: «من حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی‌ها در شمال شرق سوریه را به شدت محکوم می‌کنم.»

مایکل مک‌کال اضافه کرد: «(سیاست) بازدارندگی ما در برابر ایران ناکارآمد است، حتی در شرایطی که ایران تنها چند ماه از دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله دارد. ما باید بازدارندگی خود را علیه ایران احیا کنیم وگرنه شاهد عواقب ویرانگر بیشتری خواهیم بود.»

وزارت دفاع آمریکا روزگذشته اعلام کرد در حمله یک پهپاد «با سرمنشاء ایرانی» به مواضع نظامیان ایالات متحده در سوریه٬ یک پیمانکار آمریکایی کشته و پنج نیرو و یک پیمانکار دیگر مجروح شدند.

آمریکا در واکنش، مواضع نیروهای وابسته به سپاه پاسداران در سوریه را هدف قرار داد. در همین زمینه گروه ناظر حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، گزارش داده است که در حملات آمریکا، دستکم ۱۴ شبه‌نظامی مورد حمایت ایران کشته شده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا همچنین می‌گوید روز جمعه دستکم ۱۰ راکت به یک پایگاه نیروهای آمریکایی در نزدیکی دیرالزور شلیک شد، ولی این حملات تلفات و خساراتی برجای نگذاشته است.