مولوی عبدالحمید: مسیر مقامات جمهوری اسلامی به بن‌بست ختم خواهد شد

تبعیض علیه اهل سنت

امام جمعه مسجد مکی زاهدان در بخش دیگری از اظهارات خود، به نبود آزادی‌های مذهبی و دینی در چهل و چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت، با وجود این‌که «اهل سنت [تنور] انتخابات جمهوری اسلامی را گرم کرده بودند»، اما آن‌ها زیر «چتر نظام» قرار نگرفتند.

به گفته اسماعیل‌زهی، بخشی از مردم ایران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکردند، اما با وجود شرکت اهل سنت در این انتخابات، بر حجم مشکلات آن‌ها افزوده شده است.

او در این زمینه خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت: »من موافق شما بودم اما برای دیدار با رئیس‌جمهوری به من فرصت نمی‌دادند.»

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، اهل سنت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 «مشارکت حداکثری» داشته‌اند.

پیش از آن نیز، آرای مناطق سنی‌نشین در ایران بخش زیادی از سهم نامزدهای «اصلاح‌طلب» و «اعتدال‌گرا» در جمهوری اسلامی را تشکیل می‌داد.

اسماعیل‌زهی در این زمینه به اعتماد اهل سنت به اصلاح‌طلب‌ها اشاره کرد و گفت، به‌رغم «رای کامل» اهل سنت به نامزدهای اصلاح‌طلب، آن‌ها «به جز مسائل جزئی، هیچ کاری برای اهل سنت نکردند.»

امام جمعه مسجد مکی گفت، مسئولین اصلاح‌طلب کشور به او گفته بودند که آن‌ها فاقد اختیار و قدرت تصمیم‌گیری در کشور هستند.

ثروت‌های سیستان و بلوچستان

انتقاد به طرح‌هایی که درآمدزایی از معادن و ثروت‌های طبیعی سیستان و بلوچستان را هدف قرار داده است، اما مردم این استان را بدون سهم گذاشته‌، بخش دیگری از اظهارات عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه نماز جمعه این هفته شهر زاهدان بود.

او در این زمینه به طرح «سواحل مکران» اشاره کرد. به گفته امام جمعه مسجد مکی زاهدان، این «سواحل قیمتی» به «افراد دیگری» واگذار می‌شود، در حالی‌که مردم این استان برای حفظ این مناطق جان خود را از دست داده‌اند.

اسماعیل‌زهی تصریح کرد، سواحل مکران در جنوب استان سیستان و بلوچستان باید در اختیار مردم بومی قرار بگیرد و «اگر پتروشیمی و کارخانه‌ای راه‌اندازی شود، باید مردم این مناطق در آن شریک باشند.»

او به معادن طلا و دیگر ذخایر طبیعی این استان نیز اشاره کرد و گفت: «ضایعات کوه‌های طلا و معادن بلوچستان به چشم مردم بلوچ می‌رود، اما شرکت‌هایی از تهران آن را استخراج می‌کنند.»

اسماعیل‌زهی در این زمینه تصریح کرد: «معدن‌های بزرگ می‌توانند این استان را متحول کنند. این معادن حق مردم استان است.»

اقتصاد ایران

خطبه نماز جمعه این هفته شهر زاهدان، شاهد انتقادات امام جمعه مسجد مکی به مشکلات معیشتی و اقتصادی این کشور نیز بود.

به گفته عبدالحمید اسماعیل‌زهی، جمهوری اسلامی دلار 7 تومانی دوران سلطنت پهلوی را به دلار بیش از 50 هزار تومانی تبدیل کرده است.

او با انتقاد از سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی نیز افزود، اگر مردم ایران رضایت نداشته باشند، «نمی‌توان سرمایه‌ آن‌ها را در خارج از کشور هزینه کرد.»

امام جمعه زاهدان پیش‌بینی برخی از مقامات جمهوری اسلامی درباره مهار تورم در سال جاری را نادرست دانست و گفت، تا زمانی که مشکلات کلان در ایران حل‌وفصل نشود، تورم مهار نخواهد شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سال 1402 خورشیدی را سال «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری کرد. برخی از کارشناسان اقتصادی در داخل ایران پیش‌بینی کرده‌اند، نرخ تورم در سال جاری به بیش از 50 درصد خواهد رسید.

راهپیمایی سکوت

مردم زاهدان پس از نماز جمعه امروز، یازدهم فروردین، راهپیمایی سکوت برگزار کردند. اعلام شده که راهپیمایی سکوت به درخواست عبدالحمید اسماعیل‌زهی و به‌دلیل ماه رمضان انجام شده است.

این شهر در هشت مهر سال گذشته شاهد واقعه‌ای بود که از آن به عنوان «جمعه خونین» یاد می‌شود. نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی با شلیک گلوله‌های جنگی به سوی معترضان و نمازگزاران بیش از یک‌صد نفر را کشته و بیش از 400 نفر را مجروح کردند.

امام جمعه مسجد مکی زاهدان در این زمینه، عملکرد مقامات اسرائیلی در برخورد با معترضان را بهتر از عملکرد مقامات جمهوری اسلامی با معترضان ایرانی دانست.