خبرگزاری تسنیم : پیشنهاد توافق موقت هسته‌ای از سوی آمریکا بدترین پیشنهاد است

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در واکنش به یک خبر اخیر وب‌سایت اکسیوس، نوشت که پیشنهاد توافق موقت از سوی ایالات متحده آمریکا، بدترین پیشنهادی است که تاکنون درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ارائه شده است.

خبرگزاری تسنیم در واکنش به خبر اکسیوس درباره طرح توقف غنی‌سازی ایران تا سطح ۶۰ درصد در ازای آزادسازی برخی منابع مالی، نوشت که دولت بایدن به دلیل فرار از فشارهای داخلی، پیشنهاد نه توافق و نه بحران را ارائه کرده است.

به گفته تسنیم، آمریکا با این پیشنهاد، پیشرفت هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند اما با حفظ فشار اقتصادی بر ایران، هیچ مسیری را برای توافق نهایی در آینده معین نمی‌کند.

تسنیم نوشت: «بحث توافق موقت البته بحث تازه‌ای نیست و آمریکایی‌ها در جریان چندین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین هم چندین بار آن را مطرح کرده و هر بار با پاسخ منفی ایران مواجه شده بودند. در آن زمان، “توافق موقت” قرار بود نخستین گام از یک فرایند چند مرحله‌ای برای بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای از سوی دو طرف باشد.»

به گزارش این خبرگزاری، با این حال به نظر می‌رسد این بار توافق موقت حتی بازگشت گام به گام به اجرای کامل توافق هسته‌ای را هم در چشم‌انداز ندارد بلکه بخشی از «دکترین جدید کاخ سفید در قبال ایران» است که محافل کارشناسی نزدیک به دولت بایدن از آن به عنوان «نه توافق نه بحران» نام می‌برند.

به تازگی، وب‌سایت اکسیوس به نقل از ۱۰ مقام اسرائیلی و اروپایی گزارش داد دولت آمریکا در هفته‌های اخیر با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود در مورد طرحی برای توافق موقت با ایران که شامل تعلیق برخی از تحریم‌ها در ازای مسدود کردن بخش‌هایی از برنامه اتمی جمهوری اسلامی می‌شود، بحث کرده است.

بر اساس این گزارش، واشینگتن قصد دارد در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه اتمی جمهوری اسلامی از جمله غنی‌سازی اورانیوم در حد ۶۰ درصد، بخشی از تحریم‌ها را لغو کند.

گرچه اکسیوس از طرح جدید دولت جو بایدن برای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی خبر داد اما یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این خبر را رد کرد.

این سخنگو که نامش فاش نشده، به صدای آمریکا گفت: «قرار نیست به جزییات مکالمات دیپلماتیک بپردازیم یا به شایعاتی که بسیاری از آن‌ها دروغ هستند پاسخ دهیم.»

او در ادامه گفت: «البته ما همچنان نگران گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم بسیار غنی‌شده‌ای هستیم که ایران هیچ هدف معتبری برای آن ندارد.»

این سخنگو همچنین گفت: «ایالات متحده متعهد است هرگز به ایران اجازه دست‌یابی به سلاح هسته‌ای ندهد. ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای دست‌یابی به این هدف است اما پرزیدنت بایدن نیز به صراحت گفته است هیچ گزینه‌ای از روی میز حذف نشده است.»