همزمان با تشدید فشارهای حکومتی برای تحمیل حجاب اجباری در سطح جامعه، دانشجویان دانشگاه بهشتی و هنر تهران در اعتراض به سرکوب مخالفان حجاب اجباری توسط حراست این دو دانشگاه، تجمع کردند.
در همین حال، بیژن عبدالکریمی، مدرس فلسفه در ایران، با انتقاد از نحوه عملکرد روحانیت شیعه در ایران گفت که این نهاد دینی میخواهد با یک «سطل ماست» با «سوژه مدرن» مقابله کند.
بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکههای اجتماعی در روز یکشنبه ۲۰ فروردین، در پی تهدید و سرکوب دانشجویان دانشگاه هنر تهران به بهانه حجاب اجباری، دانشجویان مقابل سردر این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند.
گزارشها حاکی است که حراست دانشگاه هنر از صبح یکشنبه از ورود دانشجویان دختر که حجاب اجباری ندارند، به دانشگاه جلوگیری و کارت دانشجویی آنها را ضبط کرده است.
نیروهای حراست همچنین به لباس برخی مردان دانشجو ایراد گرفته و «مانع ورود آنها به دانشگاه شدهاند».
در همین حال، کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور از تجمع روز شنبه دانشجویان دانشگاه بهشتی «در اعتراض به تهدید و سرکوب حراست به بهانه حجاب اجباری در دانشگاه» خبر داد.
به گزارش این کانال، با بازگشت دانشجویان به دانشگاهها پس از پایان تعطیلات نوروزی، «تذکر و تهدید» از سوی حراست برای رعایت حجاب اجباری گستردهتر شده و پس از جمعآوری میز و صندلی کتابخانه دانشگاه و محرومکردن دانشجویان از فضای مطالعه مشترک، اینبار «حراست دانشگاه در اقدامی عجیب به دانشجویان دختری که شال بر سر داشتهاند تذکر داده و مقنعه هدیه میدهند».
بر اساس این خبر، دانشجویان این دانشگاه «علیرغم فشار و سرکوب مداوم حراست، روز ۱۹ فروردین تجمع کردند و شعار “نه روسری نه توسری، آزادی و برابری” سر دادند».
در این میان، شماری از کاربران مرد توییتر که خود را دانشجویان دانشگاههای مزبور معرفی کردهاند عکسهایی از خود با مقنعه در همراهی با دانشجویان زن معترض به حجاب اجباری منتشر کردند.
یک کاربر نوشته که روز یکشنبه حراست دانشگاه بهشتی حتی به یک دانشجوی محجبه ایراد گرفته است که «چرا زیر چادر روسری صورتی» پوشیده است.
سختگیریها برای اِعمال حجاب اجباری پس از آن صورت میگیرد که وزارت علوم روز ۱۳ فروردین، در آستانه بازگشایی دانشگاهها در سال ۱۴۰۲، تهدید کرد دانشجویانی که تن به حجاب اجباری ندهند از خدمات در کلیه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محروم خواهند شد.
واکنش حقوقدانانها و اساتید به سرکوبهای حکومتی
توسل حکومت به این تهدیدها و محرومیتها در شرایطی است که به گفته حقوقدانان، چنین اقداماتی غیرقانونی بوده و سلب آزادیهای شهروندان بهشمار میرود.
در همین زمینه، یک عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی نیز به مناقشه تهدیدهای اﺧﯿﺮ ﻣﺒﻨﯽﺑﺮ ﻗﻄﻊ ﺧﺪﻣﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ آﻣﻮزﺷﯽ و بهداﺷﺘﯽ و ﺣﻤﻞوﻧﻘﻞ و ﺑﺎﻧﮑﺪاری واکنش نشان داد.
مبارزات مدنی و فراگیر دختران و زنان ایرانی برای دستیابی به حق آزادی پوشش همچنان ادامه دارد
دکتر محمدحسین زارعی در یادداشتی تأکید کرده که اساساً صدور چنین اطلاعیهای در حوزه صلاحیت و وظایف وزارت علوم نیست.
این حقوقدان و مقام دانشگاهی تأکید کرد عدم ارائه خدمات به ﮐﺴﺎﻧﯽ که ﭘﻮﺷﺶ آنها دلخواه حکومت نیست، «ﺣﺎﮐﯽ از ﻧﺎداﻧﯽ و ﻧﺎآﮔﺎهی از اﻟﻔﺒﺎی ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ و ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ آﻣﻮزﺷﯽ و اﺻﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ شهروﻧﺪی و اﺳﻨﺎد ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮی اﺳﺖ که اﯾﺮان ﻧﯿﺰ آنها را ﭘﺬﯾﺮفته و ﺗﺒﺪﯾﻞ به ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﻠﯽ و داﺧﻠﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ».
اقدامات قضایی و انتظامی علیه مخالفان حجاب اجباری از اوایل فروردین تشدید شده و بسیاری از ائمهجمعه، مقامهای ارشد و حتی رهبر جمهوری اسلامی خواستار برخورد با افرادی شدهاند که به حجاب اجباری تن نمیدهند و یا از حق انتخاب پوشش آزادانه در جامعه حمایت میکنند.
با این حال، دانشجویان در دانشگاههای مختلف کشور با پافشاری بر حق انتخاب نوع پوشش خود، تجمعهای اعتراضی برگزار میکنند.
روز یکشنبه نیز بهرغم هشدار فرمانده کل انتظامی مبنیبر «دادگاهی کردن» افرادی که تن به حجاب اجباری نمیدهند، تصاویر بیشتری از مقاومت مدنی حامیان پوشش اختیاری در سطح شهرهای مختلف ایران در شبکههای اجتماعی منتشر شد.
عبدالکریمی: روحانیت میخواهد با یک سطل ماست با «سوژه مدرن» مقابله کند
بیژن عبدالکریمی، مدرس فلسفه در ایران، با انتقاد از نحوه عملکرد روحانیت شیعه در ایران گفت که این نهاد دینی میخواهد با یک «سطل ماست» با «سوژه مدرن» مقابله کند، در شرایطی که به باور این مدرس فلسفه، جامعه ایران در حال فاصلهگیری از «اسلام و تشیع» است.
این استاد فلسفه دانشگاه روز یکشنبه با اشاره به نحوه برخورد «آتشبهاختیاری» با زنانی که حجاب اجباری را از سربرداشتهاند، عنوان کرد که روحانیت ایران دچار یک «تأخر تاریخی» است و «سوژه مدرن» را درک نکرده است، به همین دلیل است که روحانیت میخواهد «با سطل ماست با این سوژه» روبهرو شود.
علی خامنهای در دیدار روز ۱۵ فروردین با مسئولان نظام جمهوری اسلامی
او تصریح کرد که روحانیت شیعه در ایران بر آن است تا «با تازیانه و خلاصه کردن متولی امر معروف و نهی از منکر در یک نهاد، با یک رویداد تاریخی» مانند مقاومت مدنی معترضان در برابر حجاب اجباری مقابله کند.
این صحبتهای آقای عبدالکریمی درحالی مطرح میشود که در ماههای گذشته تصاویر متعددی از درگیری کلامی و فیزیکی حامیان حجاب اجباری که از آنان با عنوان «آمران به معروف» نام برده میشود در شبکههای اجتماعی منتشر شده است.
یکی از این موارد مربوط به حمله یک «بسیجی» با سطل ماست به یک مادر و دختر در شاندیز مشهد بود که موج گستردهای از واکنشها در شبکههای اجتماعی و حتی انتقاد چهرهها و نهادهای حکومتی را در پی داشت.
بیژن عبدالکریمی که در نشست «دینداری و دینگریزی در ایران امروز» سخنرانی میکرد، گفت که نهتنها در فضاهای روشنفکری بلکه در «تکتک خانههای ما شک جان گرفته» و مناسبات اخلاقی و خانوادگی، روابط جنسی و روابط اجتماعی تغییر یافته است.
او تأکید کرد که جامعه ایرانی در حال «یک پوستاندازی عمیق تاریخی» و فاصلهگیری از «میراث تاریخی، اسلام و تشیع» است و به «عقلانیت جدید، سکولاریسم و نهیلیسم حاصل از آن» روی آورده است.
این استاد فلسفه در پایان یادآور شد که «بدترین خطا» برخورد پلیسیامنیتی با این شکاف تمدنی است و تصریح کرد: «چقدر زشت است کسانی بخواهند به زور شمشیر و ترس، دین را ترویج دهند».
انتقاد یک نماینده مجلس از اِعمال نگاه «تندروها» در مسائل کشور
نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه بر لزوم استفاده از دوربینهای راهنمایی و رانندگی شهری برای شناسایی و معرفی عوامل مسمومیت دختران دانشآموز به جای تحمیل حجاب بر زنان تأکید کرد.
معینالدین سعیدی در واکنش به خبر استفاده از دوربینهای شهری برای شناسایی زنان و دخترانی که تن به حجاب اجباری نمیدهند، به ایلنا گفت: «اگر این دوربینها تا این اندازه میتوانند کشف جرم انجام دهند چرا ما درحال حاضر با مسمومیت دختران که اخیراً موج دومش هم آغاز شده، روبهرو هستیم؟»
او تصریح کرد: «متأسفانه یکی از چالشها و آسیبهای کشور همین نگاه برخی از تندروها به موضوعات و مسائل کشور است».
مرکز اطلاعرسانی نیروی انتظامی روز ۱۹ فروردین اعلام کرده بود که پلیس از «سیستمهای هوشمند» برای برخورد با معترضان به حجاب اجباری استفاده میکند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیز روز یکشنبه تأیید کرد که «دوربینهای ثبت جرائم رانندگی، موارد کشف حجاب را هم ثبت میکنند».
آقای سعیدی با اشاره به این اظهارنظرهای مسئولان نیروی انتظامی افزود: «اگر میخواهیم از ظرفیتهای نرمافزاری استفاده کنیم، اولویت حوزههای نظامی و انتظامی را در جهت مسائلی مانند بزهکاری، دزدی، کیفقاپی، زورگیری و مسمومیت دختران دانشآموز بگذاریم».
استفاده از دوربینهای شهری برای موارد امنیتی و سرکوب، پدیده جدیدی در جمهوری اسلامی نیست.
پیشتر در بولتنهای خبری هکشده از خبرگزاری حکومتی فارس آمده بود که جمعآوری مستندات علیه معترضان بازداشتشده از قبیل فیلم و تصاویر «با استفاده از دوربینهای پلیس راهور آغاز شده و فیلمهای زیادی از دوربینهای مداربستهی استانها تخلیه شده و در دست بررسی است».