پخش مستقیم سخنرانی رئیسی در غزه؛ وعده حمایت «کامل از مقاومت» فلسطینی‌ها

ابراهیم رئیسی در نخستین سخنرانی مستقیم خود برای فلسطینیان در نوار غزه از آنان خواست به مبارزه با اسرائیل ادامه دهند و قول داد که ایران «به طور کامل از مقاومت» حمایت کند.

سخنرانی رئیس ‌جمهور اسلامی ایران برای تجمع ساکنان غزه در آخرین جمعه ماه رمضان، ۲۵ فروردین، به صورت زنده در تماس مجازی میان تهران به غزه انجام شد.

در گذشته، فرماندهان ارشد نظامی جمهوری اسلامی در سخنرانی‌های مشابه برای ساکنان غزه شرکت کرده‌اند، اما این نخستین بار بود که رئیس‌جمهور ایران مستقیم برای فلسطینیان این باریکه سخنرانی می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ فرانسه، جنبش حماس و سازمان جهاد اسلامی فلسطین صدها تن از هواداران خود را در یک استادیوم فوتبال شهر غزه برای این سخنرانی گردهم آورده بودند.

جمهوری اسلامی ایران آیین‌های موسوم به «روز قدس» را روز جمعه در سراسر ایران و در میان هواداران خود در شماری از کشورهای عرب و اسلامی برگزار کرد.

ابراهیم رئیسی در این سخنرانی حضور نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطینی در دو نشست منطقه‌ای اخیر در اردن و مصر را که با هدف کاهش تنش میان اسرائیل و فلسطینیان در آستانه ماه رمضان انجام شده بود، نکوهش کرد.

او گفت تشکیلات خودگردان فلسطینی و کشورهای عرب به جای محکوم کردن اقدامات اسرائیل در قبال الاقصی باید گام‌های عملی علیه اسرائیل برداشته و مانند «محور مقاومت» «ابتکار عمل» را در دست بگیرند، زیرا در هر حال «ابتکار عمل در دست نیروهای مقاومت است».

یحیی سنوار، رهبر داخلی حماس در باریکه غزه، یکی از حاضران در زمان سخنرانی ابراهیم رئیسی بود. او اظهارات ابراهیم رئیسی را «مایه افتخار» نامید و از ایران قدردانی کرد.

یحیی سنوار خطاب به کشورهای عربی و اسلامی گفت محکوم کردن اسرائیل دیگر بس است، باید تغییر راهبردی در مسیر شما ایجاد شود؛ به عادی‌سازی رابطه با اسرائیل پایان دهید، سفارت‌های اسرائیل را ببندید و از «مقاومت مردم فلسطین» حمایت کنید.

شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل جمعه‌شب گفتند، برخلاف حسن نصرالله‌، دبیرکل حزب‌الله، که از ۱۷ سال پیش بعد از جنگ اسرائیل و حزب‌الله از مخفیگاه سخنرانی می‌کند، یحیی سنوار «آزادانه» در یک مراسم عمومی در غزه حضور یافته زیرا حماس معتقد است که توان بازدارندگی اسرائیل کاهش یافته است.
نمازگزار فلسطینی در بیت‌المقدس
بیشتر در این باره:
آخرین نماز جمعه ماه رمضان در بیت‌المقدس «در آرامش» به پایان رسید

در آخرین درگیری میان حماس و اسرائیل در روزهای اخیر، پس از شلیک ده‌ها راکت از غزه به جنوب اسرائیل با انگیزه «دفاع از کرامت الاقصی»، ارتش اسرائیل غزه را بمباران کرد.

حماس پس از چند سال تیرگی روابط با ایران برسر حمایت از بشار اسد در سوریه، با اقدامات قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه، مناسبات با حاکمیت تهران را تجدید کرد.

بنا به ارزیابی وزارت خارجه آمریکا، ایران سالانه حدود یک‌صد میلیون دلار به حماس پول تزریق کرده است. در وضعیت کنونی اقتصاد ایران معلوم نیست این کمک کاهش یافته یا نه.

در آخرین جمعه ماه رمضان، به گفته پلیس اسرائیل، ۱۳۰ هزار فلسطینی در آیین نماز در مسجدالاقصی در شرق بیت‌المقدس، اورشلیم، شرکت کردند. سازمان اوقاف اسلامی در «حرم شریف»، وابسته به اردن، شمار نمازگزاران را ۲۵۰ هزار تن برآورد کرد. نماز در آرامش به پایان رسید.

اما هنوز تدابیر امنیتی گسترده و حضور هزاران نیروی پلیس و نهادهای امنیتی دیگر اسرائیل در اطراف الاقصی برای آخرین روزهای ماه رمضان ادامه یافته است.