کشتی‌های روسیه به «خرابکاری در دریای شمال» متهم شدند

بر اساس نتیجه تحقیقاتی که اخیرا منتشر شده، روسیه به طرح برنامه‌ای برای «خرابکاری» در نیروگاه‌های بادی و کابل‌های مخابراتی در دریای شمال متهم شده است.

جزئیات این تحقیقات در گزارشی که توسط تلویزیون‌های کشورهای دانمارک، سوئد، نروژ و فنلاند تهیه شده، منتشر شده است.

در این مستند گفته شده روسیه ناوگانی در دریای شمال دارد که کشتی‌های آن در پوشش کشتی‌های «صیادی و تحقیقاتی» در حال فعالیت هستند.

همچنین گفته شده این ناوگان تجهیزات نظارتی را در زیر آب حمل می‌کند و از نقاط کلیدی برای «خرابکاری» احتمالی نقشه برداری می‌کنند.

مقام‌های بریتانیایی از جابجایی ناوگان روسیه در حوالی آب‌های مرزی این کشور به عنوان بخشی از این برنامه آگاهند.

آن خرابکاری باعث انتشار گاز از خط لوله آسیب دیده شد

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه بدنام واگنر ویدیویی را آپلود کرده که در آن ادعا می‌کند پرچم روسیه را بر فراز شهرداری باخموت برافراشته شده

تنها راه ارتباطی مولوواتا نوآ با خاک اصلی مولداوی همین قایق‌هاست

این مستند توجه عمده به کشتی روسی موسوم به «آدمیرال ولادیمیرسکی» دارد.

نقشه مسیر کشتی روسی
یک افسر اطلاعاتی دانمارک می‌گوید این برنامه برای مقابله برای روزی تدارک شده که احتمالا روسیه و غرب به طور کامل درگیری نظامی با یکدیگر پیدا کنند؛ یک افسر اطلاعات نروژ هم در این مستند گفته این برنامه برای روسیه بسیار مهم است و مستقیما از مسکو اداره می‌شود.

تهیه‌کنندگان این مستند گفته‌اند که با رهگیری امواج مخابراتی کشتی‌های روسیه در آبهای اسکاندیناوی پی برده‌اند که این کشتی‌ها برای عدم ردیابی مکانی، فرستنده‌های خود را خاموش کرده‌اند.

در این مستند از یک کارشناس سابق نیروی دریایی بریتانیا برای ردیابی جابجایی کشتی در اطراف هفت نیروگاه بادی بریتانیا و هلند استفاده شده است.

در این مستند گفته شده که کشتی روسی هنگامی که به نیروگاه‌های بادی در این مناطق می‌رسد سرعت خود را کم می‌کند؛ گفته شده فرستنده این کشتی به مدت یک ماه خاموش بود.

هنگامی که گزارشگر با یک قایق کوچک به این کشتی نزدیک شد، با فردی که ماسک بر چهره داشت و به نظر می‌رسید اسلحه در دست داشته باشد روبرو شد.

بر اساس گزارش‌ها، اواخر سال گذشته میلادی همین کشتی در سواحل اسکاتلند دیده شده بود.

این کشتی در دهم نوامبر سال پیش در حوالی «مورای فیرت» اسکاتلند و در فاصله سی گره دریایی از شرق «لوسیموت» دیده شد؛ جایی که ناوهای هواپیمابر بریتانیا قرار دارند.

این کشتی البته بعدا مسیر خود را به سمت غرب تغییر داد.

در ماه فوریه وزارت اطلاعات هلند هشدار غیرمعمولی را درباره فعالیتی که اشاره به تدارکات اختلال یا خرابکاری در زیرساختهای دریایی داشت، صادر کرد.

فرمانده اطلاعات ارتش این کشور گفته بود یک کشتی روسی در نزدیکی نیروگاه بادی دریای شمال دیده شده و در حال نقشه برداری بوده.

فعالیت‌های تجسسی درباره مراکز حساس البته غیر معمول نیست و کشورهای غربی هم احتمالا دست به اقدام مشابهی علیه روسیه خواهند زد.

هدف از این اقدامات داشتن گزینه‌های متعدد در صورت وقوع رویارویی نظامی با روسیه است.

یکی از گزینه‌ها احتمالا آسیب رساندن یا اختلال در سیستم مخابراتی یا انتقال نیروست.

در حال حاضر مستندات درباره «خرابکاری» واقعی به غیر از بحث جمع‌آوری اطلاعات محدود است.

در این گزارش احتمال ارتباط این کشتی‌ها با حادثه سال گذشته در جنوب «سوالبارد» که در آن یکی از کابل‌های انتقال داده در زیر آب پاره شده بود، مورد اشاره قرار گرفته است.

این کابل مرتبط با یکی از بزرگترین ماهواره‌های مخابراتی در جهان بود.

پلیس نروژ معتقد است «عامل انسانی» در آن دخیل بوده ولی کسی را متهم نکرد.

در نیمه آوریل سال پیش، پلیس نروژ ۱۵ مقام روسی را به اتهام جاسوسی از این کشور اخراج کرد.