برنامه تلویزیون دولتی روسیه با مضمون جنگ هسته‌ای علیه غرب و تسلط بر جهان


یکی از طرفداران پوتین پیش‌تر هشدار داده بود که اگر نیروهای اوکراینی نفوذ کنند، می‌توانند به کریمه تحت اشغال روسیه برسند که این تحول به استفاده مسکو از سلاح هسته‌ای منجر خواهد شد

مهمان‌های تلویزیون دولتی روسیه در جریان یک مناظره در مورد تنش‌های کنونی جهان به دلیل جنگ اوکراین، درباره طرحی برای تسلط بر جهان پس از جنگ هسته‌ای با غرب بحث کردند.

به گزارش «نیوزویک»، سه‌شنبه 29 فروردین، ولادیمیر سولوویوف، مهمان تلویزیون دولتی که پیش‌تر هم بارها خواستار تشدید بیشتر جنگ اوکراین و تهاجم به غرب با ادامه درگیری شده، این موضوع را مطرح کرده است.

جنگ روسیه علیه اوکراین در ماه‌های اخیر، با تهاجم ارتش روسیه به شهر باخموت دونباس پیش از ضد‌حمله اوکراینی‌ها، نگرانی‌هایی را برای متحدان روسیه ایجاد کرده است.

در همین راستا یکی از طرفداران پوتین پیشتر هشدار داده بود که اگر نیروهای اوکراینی نفوذ کنند، می‌توانند به کریمه تحت اشغال روسیه برسند و این تحول به استفاده مسکو از سلاح هسته‌ای منجر خواهد شد.

سولوویوف، مهمان برنامه تلویزیون دولتی روسیه، همچنین مدعی شده که «این غرب است که برای یک جنگ هسته‌ای جهانی آماده می‌شود» و اصرار دارد که روسیه باید «تهاجمی‌تر» رفتار کند.

سولوویف در این برنامه چندین بار نیز از حمایت غرب از اوکراین در درگیری با روسیه ابراز تاسف کرد.

ناظران می‌گویند که روسیه در حال آماده‌سازی افکار عمومی خود نسبت به آغاز یک حمله اتمی است که مخالفت‌هایی را بین نیروهای منتقد پوتین در بر خواهد داشت.

در پاسخ به گفته‌های سولوویف، ویتالی ترتیاکوف، رئیس دانشکده تلویزیون دانشگاه دولتی مسکو، این سوال را مطرح کرد که بعد از جنگ هسته‌ای چه اتفاقی خواهد افتاد؟

او گفت: «البته ما پیروز می‌شویم، این بحثی هم نیست، بعد از پیروزی ما چه می‌شود؟ بیایید بگوییم، ما در یک جنگ هسته‌ای پیروز شدیم، جنگی سریع و محدود، همه را به دست آوردیم، بووم – بووم. پس از آن باید بر جهان حکومت کنیم. پیروز باید بر جهان حکومت کند.»

او ادامه داد: «آیا ما یک پلتفرم، برنامه‌ای برای اداره جهان داریم؟ نمی‌دانم، من در مورد آن نشنیده‌ام.»

در مقابل این پرسش نیز سولوویف با شوخی گفت که طرح چگونگی حکومت بر جهان روی یک دستمال نوشته شده است و زمانی که افراد در یک رستوران می‌نشینند ترسیم می‌شود.

ترتیاکوف ادامه داد:«زمانی که پوتین گفت که 10 سال آینده سخت خواهد بود، البته این فقط مربوط به جنگ در خاک اوکراین سابق نیست، که به سادگی باید به عنوان یک ملت منحل شود. همان‌طور که ملت نازی هیتلر منحل شد، به سادگی منحل شد.

سپس می‌توان تصمیم گرفت که با سرزمین‌ها و مردمی که قبلا به این ملت خدمت می‌کردند چه باید کرد، اما این یک موضوع جداگانه است.»

سولوویوف نیز افزود که روسیه اکنون باید بر آموزش رهبران جدید اروپایی همسو با روسیه، تمرکز کند.

او گفت که روسیه هنوز آفریقا یا آمریکای لاتین را از دست نداده است زیرا این کشور، افرادی را در این قاره‌ها دارد که به این مشکل رسیدگی می‌کنند.

نیوزویک نوشته است که در ایمیلی از وزارت خارجه روسیه خواسته درباره این برنامه توضیح دهد، ولی هنوز جوابی نگرفته است.

خطر حمله اتمی روسیه به اوکراین و اهداف دیگری در اروپا، یکی از نگرانی‌های جدی کشورهای غربی است.

پیشتر، بوریس گریزلف، سفیر روسیه در بلاروس اعلام کرد، مسکو تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در نزدیکی مرزهای غربی بلاروس مستقر خواهد کرد.

گریزلف، دوشنبه 14 فروردین، به تلویزیون دولتی بلاروس گفته بود: «این تسلیحات به مرزهای غربی «اتحادیه روسیه و بلاروس» منتقل خواهد شد و احتمال تضمین امنیت را افزایش خواهد داد.»