مامور جدید C.I.A در ایران

C.I.A

به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، آیت الله مایک نام مستعار یک مقام امنیتی آمریکاست که در شکار بن لادن و حمله‌های پهپادی حضور داشته که به کشته شدن هزاران شبه‌نظامی اسلامگرا منجر شد.

اکنون این مقام آمریکایی، موسوم به مایکل داندرا، شغل تازه ای دارد. او ریاست عملیات ایران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (C.I.A.) را به عهده گرفته است.

به گفته مقامات امنیتی آمریکا این انتصاب نشان از اجرایی شدن موضع تندی دارد که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی علیه ایران اتخاذ کرده بود.

این مقامات گفتند داندرا اکنون به بازوی عملیاتی مایک پومپئو، رییس جمهوریخواه و محافظه کار سازمان سیا تبدیل شده است. پومپئو یکی از مخالفان سرسخت توافق اتمی با ایران در کنگره آمریکا بود. این جمله معروف از پومپئو است که گفت: «ایرانیان استاد دروغگویی هستند».

سازمان سیا حاضر به اظهار نظر در باره نقش داندرا نشده و اعلام کرده که هیچ گونه اطلاعاتی در باره هویت یا مشاغل مقامات خود نخواهد داد.

ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی خود ایران را «دولت شماره یک حامی تروریسم» خطاب کرد، و رکس تیلرسون، وزیر خارجه دولت آمریکا هم ضمن محکوم کردن توافق اتمی با ایران موضع سختی را در مقابل این کشور اتخاذ کرده است.

سرلشگر اچ.آر. مک‌مستر، مشاور کنونی امنیت ملی دولت ترامپ، فرمانده یک واحد زرهی در سالهای اول جنگ عراق بود که منجر به سرنگونی صدام حسین رهبر سابق این کشور شد. مک مستر معتقد است که ماموران ایران در آن سال‌ها به شورشیان عراقی کمک می‌کردند تا سربازان او را بکشند. او خواستار مهار ایران و حرکت در جهت تغییر رژیم است.

به گزارش نیویورک تایمز، دیگر مقامات انتخاب شده در شورای امنیت ملی آمریکا همگی موضعی تند نسبت به ایران دارند.

آقای داندرا، یا آیت الله مایک، عاشق کار است و خانواده او پشت در پشت مامور سازمان اطلاعات آمریکا بودند. او در یکی از ماموریت‌های خارجی‌اش با همسر مسلمانش آشنا می‌شود و برای ازدواج با او اسلام ‌آورد. او یک افسر عملیاتی است که در سال‌های پس از ۱۱ سپتامبر کار بازجویی از متهمان تروریسم را به عهده داشته است.

در سال ۲۰۰۸ عملیات کشتن عماد مغنیه، رییس شاخه نظامی حزب‌الله لبنان، زیرنظر داندرا اجرا شد و مغنیه در یک انفجار در شهر دمشق به قتل رسید.

در همان زمان داندرا برنامه پهپادی آمریکا در پاکستان را هم هدایت می‌کرد و در آن عملیات تعدادی از رهبران شبه‌نظامیان هدف قرار گرفتند. او همچنین عملیات پهپادی آمریکا در یمن را نیز طراحی و اجرا کرد که طی آن ضربات سختی به القاعده وارد شد.

آیت الله مایک اکنون مسئول عملیات ایران است و به گفته بسیاری از کسانی که او را می‌شناسند این مقام بهتر با استعدادهای او سازگاری دارد.