هشت معترض بازداشتی در ایذه به «فساد فی‌الارض» و «محاربه» متهم شدند


طرح اتهام «محاربه» و «افساد فی‌الارض» می‌تواند به صدور حکم اعدام برای متهمان منجر شود

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با انتشار گزارشی خبر داد پرونده هشت نفر از بازداشت‌شدگان در اعتراضات اخیر در ایذه با اتهاماتی از قبیل «محاربه» و «افساد فی‌الارض» صادر شده است.

بنا به این گزارش، پرونده بهمن بهمنی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب‌پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری به شعبه 4 دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شده و همگی در زندان «شیبان» اهواز محسوس هستند.

یک منبع آگاه در خصوص جزئیات پرونده به هرانا گفته است: «این هشت معترض بازداشت‌شده چندی پیش در پرونده‌ای مشترک، از سوی یکی از شعب بازپرسی دادسرای ایذه تفهیم اتهام شدند، اما از مصادیق اتهامی این افراد اطلاعی در دست نیست.»

طرح اتهام «محاربه» و «افساد فی‌الارض» می‌تواند به صدور حکم اعدام برای متهمان منجر شود.

طرح اتهامات علیه این افراد در ایذه در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر خبرگزاری «میزان»، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، جمعه هجدهم فروردین از صدور حکم اعدام برای مجاهد کورکور، معترض زندانی به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» خبر داده بود. دادگاه او را از جمله مسبب قتل کیان پیرفلک کودک نه ساله کشته‌شده در جریان اعتراضات معرفی کرده است.

خانواده و وکیل کیان پیرفلک بارها تاکید کرده‌اند، این اتهامات سناریوسازی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی است.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل با انتشار یک فراخوان اقدام فوری نسبت به خطر جدی اعدام معترضان بازداشت‌شده در ایران هشدار داده بود.

این نهاد تاکید کرده است که این افراد از دادرسی عادلانه محروم بوده‌اند و حقوق آنان در روند بازجویی و محاکمه نقض شده و این افراد برای اعتراف اجباری تحت فشار و شکنجه بوده‌اند.