دستگیری‌های گسترده در ترکیه؛ سیاستمداران، وکلا و روزنامه‌نگاران در میان بازداشتی‌ها

پلیس در ترکیه ۱۱۰ نفر را در سلسله یورش‌هایی به ظن ارتباط با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) بازداشت کرد. این بازداشت‌ها در آستانه انتخابات این کشور رخ می‌دهد.

گزارش شده است که سیاستمداران، وکلا و روزنامه نگاران هم در میان دستگیر شدگان‌اند.

به گفته نیروهای امنیتی این عملیات پلیس عمدتا در دیاربکر متمرکز بود.

این بازداشت‌ها کمتر از سه هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی انجام می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در این انتخابات با چالشی جدی مواجه است و احزاب اپوزیسیون پشت سر کمال قلیچداراوغلو متحد شده‌اند.

کمال قلیچداراوغلو، نامزد مشترک گروه‌های اپوزیسیون ترکیه، در تلاش برای تجمیع آرای ملی‌‌گرایان پیش از انتخابات ۱۴ ماه مه، دولت را متهم کرد به کردهای ترکیه اتهام‌های واهی می‌زند.

در مقابل آقای اردوغان هم مدت‌هاست که با متهم کردن قلیچداراوغلو به «همدستی» با حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) از طریق حزب دموکراتیک خلق‌ها

برخی ناظران و همچنین منتقدان رجب طیب اردوغان می‌گویند او به دنبال جلب حمایت ملی‌گراها است.

آقای قلیچداراوغلو در ویدئویی که ۱۷ آوریل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، گفته بود «در سال‌های اخیر، هر وقت صحبت از انتخابات شده، هر زمان که کاخ [ریاست‌جمهوری] احساس کرده قرار است در انتخابات شکست بخورد، اتهام و انگ زدن جمعی … به کردها به عنوان ‘تروریست’ شروع شده است.»

رقیب رجب طیب اردوغان در انتخابات همچنین گفته «آنها بین مردم ما [اشاره به کردها] و دولت فاصله انداخته‌اند. برای چه؟ به خاطر چند رای. هیچ شرمی ندارند.»

پیشتر آقای اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی در ۱۳ آوریل گفته بود «حزب جمهوری خلق ترکیه و شرکای متحد آن تسلیم برنامه‌های حزب دموکراتیک خلق‌ها و گروه تروریستی پ‌ک‌ک شده‌اند که هدفشان جدایی‌طلبی و دشمنی با ترکیه است.»