سرکرده مهاجمان به کنگره آمریکا ترامپ را مقصر اصلی اعلام کرد


دادستانی دی‌سی اعلام کرده پسران مغرور که با سقوط ترامپ بقای خود را در خطر می‌دیدند، برای حفظ ترامپ در قدرت برنامه‌ریزی کرده بودند

انریکه تاریو، رئیس پیشین «پسران مغرور»، که دادستانی واشینگتن دی‌سی او را به عنوان سرکرده حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره تحت پیگرد قرار داده است، به دادگاه گفت که مقصر اصلی آن حمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا است.

به گزارش وبسایت «پولیتیکو»، نایب حسن، وکیل تاریو، در مدافعه نهایی از موکلش پیش از آنکه حکم دادگاه اعلام شود، روز سه‌شنبه خطاب به هیئت منصفه گفت این در اصل «تحریک» ترامپ بود که باعث حمله پسران مغرور به کنگره شد، و تاریو «قربانی ترامپ و دیگر قدرتمندان» پشت پرده شده است.

پسران مغرور (Proud Boys) یک سازمان راست‌گرای افراطی است که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ در سطح ملی بسیار مورد توجه قرار گرفت. دادستانی دی‌سی در کیفرخواست خود اعلام کرده رهبران این سازمان، که به شدت به ترامپ وفادار بودند، و بقای سازمان خود در صورت سقوط ترامپ را در خطر می‌دیدند، برای حفظ ترامپ در قدرت برنامه‌ریزی کرده بودند.

تاریو به همراه چهار رهبر دیگر پسران مغرور، ایتان نوردین، جو بیگز، زاخاری رِل و دومینیک پتسولا، به سازماندهی تلاش‌های خشونت‌آمیز برای جلوگیری از انتقال قدرت از ترامپ به جو بایدن متهم شده است. هیئت منصفه این پرونده پس از شنیدن صحبت‌های متهمان و شاهدان، بعد از ظهر سه‌شنبه رایزنی نهایی برای اعلام حکم را آغاز کرد.

به گزارش پولیتیکو، نورم پتیس، وکیل بیگز، که یکی دیگر از متهمان این پرونده است، از اظهارات حسن دفاع کرد و گفت این ترامپ و کادر وکلای او بودند که با اظهار «سرقت انتخابات را متوقف کنید» میلیون‌ها حامیان ترامپ را به خشونت تحریک کردند.

به گفته وی: «رهبر جهان آزاد این روایت را مطرح کرد و بسیاری از اعضای پسران مغرور هم آن را باور کردند. مردم به حرف رئیس‌جمهورشان گوش کردند. او امروز در جایگاه متهم قرار ندارد و اینجا محاکمه نمی‌شود، گرچه من ترجیح می‌دادم که الان او محاکمه می‌شد.»