ادامه درگیری‌ «آمران به معروف» با مردم و پلمب اصناف در شهرهای مختلف برای حجاب اجباری

درگیری‌‌ افراد موسوم به «آمران به معروف» با مردم ایران بر سر حجاب اجباری در عرصه‌های مختلف زندگی عمومی مردم، از جمله در بازار و دانشگاه‌ها همچنان ادامه دارد و نیروی انتظامی نیز به پلمب اصناف در این رابطه ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران و همچنین منابع صنفی، فشار علیه مردم به ویژه زنان بر سر حجاب اجباری در روز سه‌شنبه و چهارشنبه منجر به درگیری‌های جدید و همچنین پلمب اصناف در شهرهای تهران، رشت و جزیره کیش شده است.

شورای صنفی دانشجویان کشور از ایجاد درگیری بر سر حجاب اجباری در دانشکده هنرهای زیبا خبر داد.

بر اساس گزارش این شورا، روز سه‌شنبه هنگام برگزاری جلسه امتحان میان‌ترم زبان عمومی در پردیس هنرهای زیبا (در حضور حدود ۲۰۰ نفر از دانشجویان)، شخصی از کارمندان آموزش وارد جلسه شده و پیش از پخش شدن برگه‌های امتحانی، به دانشجویان مختلف درخصوص رعایت حجاب به شیوه‌ای پرخاشگرانه تذکر می‌دهد.

شورای صنفی دانشجویان کشور نوشت: «این شخص همچنین در اقدامی موهن کارت دانشجویی یکی از دانشجویان دختر را از روی صندلی برمی‌دارد (نه حراست و نه هیچ‌یک از کارمندان حق ضبط کارت دانشجویی را ندارند) که این امر موجب اعتراض گسترده دانشجویان حاضر در جلسه می‌شود.»

بر اساس گزارش این شورا، در نهایت دانشجویان بدلیل برهم‌خوردن نظم جلسه و توهین به یک دانشجو، سالن امتحانی را ترک کرده و تا مشخص نشدن وضعیت آن دانشجو، بیرون سالن منتظر می‌مانند.

همزمان در روز چهارشنبه ششم تیرماه، علی حیدرخواه، رییس اداره نظارت بر اماکن عمومی گیلان از پلمب یک مجتمع اقامتی در رشت مرکز استان گیلان در ارتباط با اعمال حجاب اجباری خبر داد.

او گفت که مسئول این مجتمع با زنان بدون حجاب اجباری «برخورد نکرد» و به همین دلیل ماموران نیروی انتظامی این مجتمع را پلمب کردند و مسئول این واحد اقامتی به دستگاه قضایی معرفی شد.

این اولین بار نیست که مراکز اقامتی ایران در ارتباط با حجاب اجباری پلمب می‌شوند.

از زمان آغاز دور جدید فشارها علیه مردم بر سر حجاب اجباری، تاکنون ده‌ها اصناف از جمله چندین واحد اقامتی پلمب شده‌اند.

پیشتر روزنامه اینترنتی فراز در گزارشی درباره پلمب اقامتگاه بوم‌گردی «پور یعقوب» در خواف در استان خراسان رضوی به نقل از مدیر آن نوشت که ۱۱ فروردین‌ماه ماموران اداره اماکن نیروی انتظامی به آن‌جا رفته و چون سه گردشگر روسری نداشتند، برای او با اتهام «دایر کردن مرکز فساد و فحشا» در دادگاه پرونده تشکیل شد.

همچنین در روز سه‌شنبه، فرج نظری جانشین فرمانده انتظامی ویژه کیش از پلمب ۲۶ واحد صنفی در راستای اجرای سیاست حجاب اجباری موسوم به طرح «عفاف و حجاب» در جزیره کیش خبر داد.

نظری گفت که بسته شدن اصناف در این رابطه از روز ۲۶ فروردین آغاز شده است.

او همچنین گفت که شهروندانی که در خودرو‌های خود بدون حجاب اجباری هستند، «در ابتدا تذکر و در صورت تکرار خودرو توقیف خواهد شد».

این فرمانده نیروی انتظامی همچنین مردم را تهدید کرد که در صورت مخالفت با حجاب اجباری به محاکم قضایی معرفی می‌شوند.

همزمان خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، گزارش داد مجتمع تجاری اپال در تهران به دلیل «کشف حجاب» مراجعان و به‌علت «تمکین‌ نکردن به هشدارها» پلمب شده است.

در ماه‌های اخیر فشار حکومت علیه آزادی پوشش زنان افزایش یافته و حقوقدانان و فعالان حقوق بشر این اقدامات جمهوری اسلامی را محکوم کرده‌اند.