وزارت خارجه آمریکا صدور مجوز آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی را رد کرد

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به ایران‌اینترنشنال صدور مجوز برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده جمهوری اسلامی از بانک‌های کره‌جنوبی را رد کرد.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره امکان استفاده از اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی برای مقاصد انسان‌دوستانه گفت قوانین ایالات‌متحده دربرگیرنده معافیت‌ها و استثناهای مشخصی است که صادرات برخی اقلام انسان‌دوستانه، از جمله غذا، اقلام کشاورزی، دارویی و درمانی به ایران را ممکن می‌کند.

روابط سئول و تهران به دلیل مسدود شدن هفت میلیارد دلار از وجوه ایران در دو بانک کره‌ای به دلیل تحریم‌های آمریکا، روندی پرتنش را تجربه می‌کند. تهران مدت‌هاست از سئول خواسته است تا این پول را آزاد کند.

این در حالی است که خروج دولت وقت ایالات متحده به ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸، آزادسازی پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی را غیرممکن کرده است.

رد خبرها درباره توافق آزادی زندانیان آمریکایی در ایران

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین به ایران اینترنشنال گفت هرگونه گزارش مبنی‌بر توافق برای آزادی شهروندان آمریکایی که به ناحق در ایران بازداشت شده‌اند، نادرست است.

او با تاکید بر ادامه تلاش‌های ایالات‌متحده برای آزادی شهروندان خود که به ناحق در ایران بازداشت شده‌اند، گفت تلاش‌های مداوم برای آزادی سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز ادامه دارد.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر از جمهوری اسلامی خواست بدون هیچ وقفه‌ای شهروندان آمریکایی زندانی را آزاد کند.

با این حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، که به منظور دیدار و رایزنی با مقامات لبنان به این کشور سفر کرده، در یک نشست مطبوعاتی در سفارت ایران در بیروت گفت تبادل زندانیان آمریکایی بین نماینده واشینگتن و طرف ایرانی ۱۳ ماه پیش امضا شد.

او افزود: جمهوری اسلامی هیچ محدودیت زمانی برای انجام تبادل نداشته، اما به دلیل برخی ملاحظات طرف آمریکایی، اجرای این صورت جلسه ماه‌ها به تعویق افتاد تا اینکه در هفته‌های گذشته قرار شد این صورت جلسه به‌روزرسانی شود.

در همین حال، مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، با اشاره به پنجمین سالگرد بازداشت «غیرقانونی» عماد شرقی نوشت: آمریکایی‌ها همچنان از بازداشت‌های خودسرانه رنج می‌برند و بدون روند قانونی در زندان‌های خارجی به‌سر می‌برند، ما باید به ‌دنبال آزادی آنها باشیم و گروگان‌گیرها را پاسخگو کنیم.

هفته گذشته نیز، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با اشاره به گذشت پنج سال از بازداشت عماد شرقی، حبس شهروندان خارجی به عنوان حربه سیاسی را ظالمانه خواند و گفت جمهوری اسلامی باید فورا عماد شرقی، مراد طاهباز و سیامک نمازی، سه تبعه آمریکایی-ایرانی، را آزاد کند.