مسکو کی‌یف را به تلاش برای کشتن پوتین متهم کرد؛ حملات پهپادی روسیه و تحریم‌های کانادا

مسکو اوکراین را به تلاش برای کشتن ولادیمیر پوتین متهم کرد. همزمان ارتش اوکراین اعلام کرد روسیه چند پهپاد ایرانی به سمت کی‌یف شلیک کرده که پدافند هوایی اوکراین همه آن‌ها را رهگیری کرده است. از سوی دیگر کانادا باز هم جمهوری اسلامی را به علت حمایت از روسیه در جنگ اوکراین تحریم کرد.

حملات روسیه با پهپادهای ایرانی به اوکراین در حالی ادامه دارد که کانادا در یازدهمین بسته تحریمی خود علیه سرکوب معترضان در ایران و همچنین حمایت جمهوری اسلامی از روسیه در حمله به اوکراین، ۹ مقام و یک نهاد جمهوری اسلامی را تحریم کرد.

بر اساس تحریم‌های جدید کانادا، ابوالفضل ناظری، نایب رییس و محسن اسدی و محمدصادق حیدری، دو عضو هیات مدیره شرکت تولید پهپاد پرآور پارس، به دلیل تحویل پهپاد به روسیه برای حمله به اوکراین تحریم شده‌اند.

کرملین اما روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد از دو پهپاد در حمله به اقامتگاه پوتین در کرملین استفاده شده است اما این پهپادها به دلیل استفاده از سیستم دفاع الکترونیکی، بی‌اثر شده‌اند.

در بیانیه کرملین آمده است که روسیه حق خود را برای انجام اقدامات تلافی‌جویانه محفوظ می‌دارد.

هم‌زمان، ویدیویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، توده‌ای از دود را بر فراز کرملین نشان می‌دهد.

اما یک مقام ارشد ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد این کشور هیچ ارتباطی با حمله پهپادی به کرملین ندارد چرا که چنین اقداماتی هیچ دستاوردی برای کی‌یف در میدان نبرد نخواهد داشت و فقط روسیه را به اقدامات رادیکال‌تر تحریک می‌کند.

از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، روز چهارشنبه در سفر به فنلاند با سائولی نینیسته، رییس‌جمهوری این کشور، دیدار کرد.

همچنین رسانه‌های آلمان روز چهارشنبه خبر دادند زلنسکی روز ۲۳ اردیبهشت به برلین سفر خواهد کرد.

در این میان تلاش‌ها برای از سر گیری صادرات غلات اوکراین و نیز برقراری صلح میان روسیه و اوکراین ادامه دارد.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، اعلام کرد که معاونان وزیران دفاع ترکیه، روسیه و اوکراین روز ۱۵ اردیبهشت در استانبول درباره انتقال غلات اوکراین مذاکره می‌کنند.

پیش از این پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز گفت واتیکان در ماموریت صلح برای اوکراین شرکت دارد که جزییات آن در زمان مقرر منتشر می‌شود.