خانه / اخبار مهم روز / حمایت صلاح‌الدین دمیرتاش از رقیب اردوغان؛ «حذف رهبر خودکامه مردم را آزاد و مرفه‌تر می‌کند»

حمایت صلاح‌الدین دمیرتاش از رقیب اردوغان؛ «حذف رهبر خودکامه مردم را آزاد و مرفه‌تر می‌کند»

حدود ۱۰ روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر پیشین حزب دموکراتیک خلق‌ها، حمایت خود را از کمال قلیچدار‌اوغلو، کاندیدای رقیب رجب طیب اردوغان اعلام کرد. مجله اکونومیست هم در مقاله‌ای نوشت که اگر ترکیه رهبر خودکامه‌ را برکنار کند، دموکراسی نجات می‌یابد.

شب گذشته (۱۳ اردیبهشت)، صفحه توییتری صلاح‌الدین دمیرتاش، سیاستمدار زندانی و مخالف اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، کمال قلیچداراوغلو را «سیزدهمین رییس‌جمهوری ترکیه» خواند و گفت به او رای خواهد داد.

در این توییت آمده است: «آقای قلیچدار‌اوغلو، خداوند راه شما را باز کند. من صمیمانه بر این باورم که شما به جدایی‌سازی پایان می‌دهید، صلح اجتماعی را تضمین می‌کنید و صلح و رفاه را برای ترکیه به ارمغان می‌آورید.»

هم‌زمان مجله اکونومیست، جلد جدیدترین شماره خود را به انتخابات ترکیه اختصاص داد و شعارهایی چون «نجات دموکراسی» و «اردوغان باید برود» را منتشر کرد.

در سر‌مقاله این شماره با عنوان «اگر ترکیه رهبر خودکامه‌اش را برکنار کند، دموکرات‌ها در همه جا باید تشویق شوند» آمده است که رجب طیب اردوغان در خطر شکست قرار دارد.

اکونومیست همچنین نوشت که اردوغان در بسیاری از نظرسنجی‌ها با اندکی فاصله، پشت سر کمال قلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف ملت قرار دارد و افزود که شکست او باعث می‌شود مردم ترکیه «آزادتر، شجاع‌تر و مرفه‌تر» شوند.

بر اساس پیش‌بینی این مجله اقتصادی، ظهور قدرتی جدید در ترکیه، روابط این کشور را با غرب نیز احیا می‌کند اما مهم‌تر از همه، «حذف صلح‌آمیز اردوغان» در عصری که «رهبران اقتدارگرا از مجارستان تا هند» افزایش یافته‌اند، این پیام را به دموکرات‌های جهان می‌رساند که: «رهبران اقتدارگرا را هم می‌توان شکست داد!»

به گفته این رسانه، دموکراسی در ترکیه اکنون در مرحله «زندگی نباتی» است و اردوغان در این سال‌ها قوه قضاییه را از حضور مخالفانش پاکسازی کرد، رسانه‌ها را ساکت و مجلس را تضعیف کرد.

در حالی‌ که کم‌تر از ۱۰ روز به انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمان ترکیه باقی مانده است، یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۷۴۳ شهروند ترکیه در خارج از کشورشان رای خود را به صندوق انداختند.

انتخابات در خارج از ترکیه تا ۹ می ادامه خواهد داشت اما در داخل ترکیه رای‌گیری روز یک‌شنبه ۱۴ می انجام می‌شود.

از امروز و بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، انجام هر گونه نظرسنجی و انتشار نتایج آن ممنوع است.