پارلمان سوئد به اتفاق آرا به «تروریستی شناخته شدن سپاه پاسداران» رای داد

نمایندگان پارلمان سوئد به اتفاق آرا طرح تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی اتحادیه اروپا را تصویب کردند.

این طرح که از سوی کمیته امور خارجه پارلمان سوئد ارائه شده بود، روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت از سوی هر هشت حزب راست و چپ پارلمان سوئد تأیید شد و ۳۴۹ نماینده به آن رأی دادند.

بر اساس این مصوبه، دولت سوئد موظف شد که برای قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا تلاش کند.

مارکوس ویشل، نماینده پارلمان سوئد و پیشنهاددهنده این طرح، پس از تصویب آن در توییتی نوشت: «امروز وقتی پارلمان سوئد به اتفاق آرا تصمیم گرفت به پیشنهاد من برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی رأی مثبت بدهد، ما تاریخ را رقم زدیم.»

او در این توییت که با هشتگ‌هایی مانند «زن، زندگی، آزادی»، «اعتراضات ایران»، و «سپاه پاسداران تروریست است» همراه بود، ضمن تأکید بر این که «سخت‌کوشی» به تصویب این طرح منجر شد، افزود: «اکنون ما به مبارزه برای توقف ظلم در ایران و دادن حق اساسی آزادی مردم ایران به آنها، ادامه خواهیم داد.»درخواست‌ها برای نهادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا تاکنون به نتیجه نرسیده است. جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه حکم دادگاه یکی از کشورهای عضو را پیش‌نیاز این اقدام دانسته است.به رغم رای مثبت دی‌ماه گذشته نمایندگان پارلمان اروپا به قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، شورای اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکنون به‌طور رسمی نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نداده‌اند.

بهمن‌ماه پارسال، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی مستلزم حکم دادگاه یکی از کشورهای عضو اتحادیه است.

به گفته او، تروریستی نامیدن سپاه باید بر اساس حکم صادره در دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا باشد.

آقای بورل افزود: «نمی‌توانید بگویید که سپاه تروریست است چون من از آن خوشم نمی‌آید. اول دادگاه باید درباره آن تصمیم بگیرد».پیشتر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، تهدید کرده بود : «به اروپا واضح می‌گوییم؛ دست‌های ما باز و قلمرو قدرت ما وسیع است، ما به همه جا دسترسی داریم…اگر دشمنی کنید، دشمنی می‌کنیم، تعارف هم نداریم و اگر دوستی کنید، دوستی می‌کنیم».

دونالد ترامپ فروردین ۱۳۹۸ سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار داد.

تا کنون صرفا نیروی قدس سپاه پاسداران و نه کلیت این نیروی نظامی در سیاهه تروریستی اکثر کشورهای غربی قرار گرفته است.