رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی می‌گوید از «۱۵۰ میلیارد دلار، در صندوق ۱۰ میلیارد دلار مانده»

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی می‌گوید «صندوق توسعه ملی یک صندوق ۱۵۰ میلیارد دلاری است که ۱۰۰ میلیاردش را دولت‌های مختلف برداشتند، ۴۰ میلیاردش را هم تسهیلات دادیم، می‌ماند فقط ۱۰ میلیارد دلار».

مهدی غضنفری در همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی، با بیان اینکه صندوق توسعه ملی دوبی توانسته از مرز یک میلیارد دلار عبور کند و از صندوق‌های ملی کشورهایی مانند چین و نروژ در حال عبور است گفته «صندوق باید هر سال بزرگتر شود و اگر صندوق کوچک شود ما هیچ چیز برای نسل آینده نگذاشته ایم و کسانی که هیچ چیز برای نسل بعد نگذاشته‌اند نباید ادعا کنند هوشمند هستند».

آقای غضنفری گفته: «برخی نمایندگان مجلس اصرار بر دریافت منابع صندوق بدون در نظر گرفتن مطالعات امکان سنجی مالی آن هستند؛ بدون شک پنج سال بعد در زمان بازپرداخت و وقتی پروژۀ مزبور در بازپرداخت اقساط ناتوان و درمانده می شود، هیچ یک از این نمایندگان نیستند تا بگویند صندوق چگونه منابعی را که با اصراربه آنها داده است پس بگیرد».

صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۸۹ براساس قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. هدف از تاسیس این صندوق، تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت، گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروتهای ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و حفظ سهم نسل های آینده از منابع مذکور، عنوان شده است.