خانه / اخبار مهم روز / زلنسکی: ایران بیش از هزار فروند پهپاد به روسیه داده است

زلنسکی: ایران بیش از هزار فروند پهپاد به روسیه داده است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در کنار یک پهپاد ایرانی ساقط‌شده

همزمان با اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین در سفر به اروپا در خصوص اقدام ایران به تجهیز روسیه به سلاح برای کاربرد در جنگ اوکراین، اعلام شد که نخستین بخش از جنگنده‌های روسی در راه ایران است.

ولودمیر زلنسکی روز شنبه، ۲۳ اردیبهشت، به رسانه‌های ایتالیا گفت اوکراین «اطلاعات دقیق» دارد که ایران بیش از یک‌هزار پهپاد و جنگ‌افزار دیگر به روسیه فروخته است.

او افزود روسیه از این سلاح‌ها برای کشتن مردم اوکراین و ضربه به زیرساخت‌های اوکراین استفاده کرده است.

اظهارات آقای زلنسکی در نخستین سفر او به اروپا در ۱۴ ماه جنگ روسیه علیه کشورش بیان شد.

وی گفت به لطف تحریم‌ها، شمار موشک‌هایی که آن‌ها (روس‌ها) تولید می‌کنند، چندین برابر کاهش یافته است اما چالش‌هایی مانند ایران وجود دارد که بیش از یک‌هزار پهپاد و سلاح‌های دیگر را به آن‌ها فروخته است.

ولودمیر زلنسکی با بیان این سخنان، در پاسخ به آن دسته از سیاستمداران ایتالیا که کمک بشردوستانه به اوکراین را به جای سلاح پیشنهاد کرده بودند، گفت که سلاح می‌تواند به بقای اوکراین در برابر روسیه کمک کند.

او گفت «(ولادیمیر) پوتین درنده‌ای است که می‌خواهد اروپا را در خصوص کمک به اوکراین دچار اختلاف کند.»

ن

با وجود عقب‌نشینی هفته گذشته نیروهای روسیه از جبهه جنگ باخموت پس از چند ماه نبردهای پرتلفات و دشوار در این بخش از شرق اوکراین، ولودمیر زلنسکی گفته است ضدحمله‌ای که انتظار می‌رفت نیروهای اوکراین در فصل بهار عملی کنند، به تعویق می‌افتد زیرا کشورش هنوز تجهیزات کافی ندارد و چنین ضدحمله‌ای ممکن است قربانیان زیادی بگیرد.

در حالی که آقای زلنسکی به رسانه‌های ایتالیا گفت که اطلاعات کشورش در خصوص فروش تسلیحاتی ایران به روسیه «دقیق» است، علی خامنه‌ای روز دوم فروردین امسال در سخنرانی در مشهد گفته بود «ما حمایت از جبهه مقاومت را صریحاً اعلام می‌کنیم و حضور در جنگ اوکراین را قاطعانه رد می‌کنیم. به‌دروغ ادعا کردند که ایران در جنگ اوکراین مشارکت دادر؛ ابداً چنین چیزی نیست».

اتحادیه اروپا که با اوکراین ابراز همبستگی کرده، در یک سال اخیر جمهوری اسلامی ایران را به دلیل کمک تجهیزاتی به روسیه هدف تحریم‌های متعدد قرار داده است.

اکنون نیز حضور آقای زلنسکی در کشورهای قدرتمند اتحادیه اروپا بار دیگر نام ایران و سپاه پاسداران را به عنوان عامل کمک به حاکمیت روسیه در جنگ اوکراین مطرح کرده است.

سوخو۳۵
از سوی دیگر، شماری از رسانه‌های تهران در دو روز اخیر گزارش دادند که نخستین جنگنده‌های روسی از مدل سوخو۳۵ در روزهای آتی وارد ایران می‌شود.

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پیشتر گفته بود که این جنگنده‌ها اوایل سال ۱۴۰۲ وارد می‌شود. او افزوده بود که ایران سامانه‌های پدافند هوایی، موشکی و بالگردها را نیز از روسیه دریافت خواهد کرد اما در این باره توضیح بیشتری نداده بود.

جمهوری اسلامی ایران که در زیر تحریم‌های غرب قرار داشته، حدود سی سال پیش توانسته بود چند جنگنده میگ روسی خریداری کند.
نیروی هوایی ایران هنوز به جت‌های آمریکاییِ خریداری شده تا ۴۵ سال پیش متکی است در حالی که برخی از کشورهای منطقه به ده‌ها جنگنده پیشرفته اف۳۵ آمریکایی تجهیز شده‌اند.

در مورد آموزش خلبانان ایرانی برای کار با جت‌های سوخو‎۳۵ گزارشی از سوی مقامات ایران یا روسیه منتشر نشده‌است. هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل این قرارداد را «محرمانه» نامیده بود.

رسانه‌های غربی اواخر اسفند سال گذشته گزارش دادند روسیه جنگنده‌هایی را که برای ارتش مصر ساخته بود ولی بی‌مشتری ماند، به ایران می‌فروشد. احتمال فروش ۲۴ جنگنده که نیاز یک اسکادران را تأمین می‌کند، مطرح شده است.

از بعد از آغاز جنگ روسیه در اوکراین که مسکو متوجه نیاز تسلیحاتی خود شد، همکاری‌های نظامی و غیرنظامی روسیه و ایران گسترش یافت. آمریکا از توسعه روابط نظامی تهران و مسکو ابراز نگرانی کرده و آن را برای اوکراین، همسایگان ایران و برای جهان «زیان‌بار» نامیده است.