تجمع مردم مقابل زندان دستگرد اصفهان در اعتراض به احکام اعدام سه معترض

تصاویر و گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که شماری از معترضان به صدور حکم اعدام برای مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، سه متهم پرونده «خانه اصفهان»، شامگاه چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت مقابل زندان دستگرد اصفهان حاضر شده‌اند.

به دنبال افزایش نگرانی‌ها در خصوص احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام این سه متهم پرونده «خانه اصفهان» و به‌رغم جو سنگین امنیتی، معترضان خود را به مقابل زندان دستگرد رساندند.ویدیوهای پخش شده در شبکه های اجتماعی نشان می‌دهد شمار زیادی از مردم با وجود جو سنگین امنیتی با خودروها مقابل زندان دستگرد اصفهان حاضر شده‌ و‌‌ در اعتراض به حکم اعدام متهمان پرونده «خانه اصفهان» بوق خودروها را به صدا در آوردند. گزارش‌ها از صدای تیراندازی ماموران خبر می‌دهد.
ویدیوهای ارسالی نشان می‌دهد با وجود حضور گسترده ماموران موتورسوار حکومت مقابل زندان دستگرد اصفهان، مردم با خودروهای خود مقابل این زندان ترافیک خودرویی ایجاد کردند.ویدیوهای ارسالی دیگر ترافیک خودروها و صدای ممتد بوق‌های اعتراضی را مقابل زندان دستگرد اصفهان نشان می‌دهد.از سوی دیگر، توییتر «۱۵۰۰ تصویر» ویدیویی منتشر کرد و نوشت در مقابل زندان دستگرد اصفهان «تمامی مقابل زندان را با مامور پر کرده‌اند و به سمت ماشین‌هایی که از آنجا رد می‌شوند لیزر سبز می‌اندازند و پلاک‌هایشان را می‌کنند.»پیش‌تر نیز توییتر «۱۵۰۰ تصویر» با انتشار ویدیویی گزارش داد در پی فراخوان خانواده محکومان اعدام در پرونده «خانه اصفهان» برای تجمع مقابل زندان دستگرد، ورودی‌ منتهی به این زندان مسدود و محدود شده‌اند.

یک شهروند نیز در ویدیوی دیگری می‌گوید، نیروهای بسیجی‌ها به افرادی که به سمت زندان در حرکت هستند حمله کرده‌اند.همزمان با حضور معترضان در مقابل زندان دستگرد، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که گزارش‌ها در خصوص اجرای حکم اعدام این سه نفر در بامداد پنج‌شنبه صحت ندارد.

مرکز رسانه قوه قضاییه گفته است: «از ساعاتی پیش خبرهایی در رابطه با اجرای حکم سه متهم پرونده خانه اصفهان که به اعدام محکوم شده‌اند، منتشر شده که بر اساس پیگیری‌های انجام شده، این اخبار صحت ندارد. »

واکنش‌های داخلی و خارجی

همزمان با افزایش نگرانی‌ها در خصوص اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی چهره‌های فرهنگی و مدنی در داخل و خارج از ایران خواستار توافق حکم اعدام این سه نفر شده‌اند.

ترانه علیدوستی، بازیگر سینما، روز چهارشنبه با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرام خود از چند نهاد بین‌المللی خواست که برای نجات جان متهمان پرونده «خانه‌اصفهان» اقدام کنند.
خانم علیدوستی خطاب به سازمان ملل، بخش حقوق بشر این سازمان و عفو بین‌الملل نوشت که «ما به کمک شما احتیاج داریم، نگذارید آن‌ها را بکشند».

خانم علیدوستی عکس دست‌نوشته سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی که از داخل زندان به بیرون درزکرده را همراه این متن منتشر کرده است.در همین زمینه، عفو بین‌الملل چهارشنبه از مجامع جهانی خواست تا «قبل از آن‌که خیلی دیر شود» برای توقف اجرای حکم اعدام قریب‌الوقوع مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در اصفهان اقدام «قاطع و فوری»‌ انجام دهند.دیانا الطحاوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت گفت: «با توجه به اقدامات وحشتناک مقامات جمهوری اسلامی در اعدام ده‌ها نفر از اوایل اردیبهشت امسال تاکنون، جامعه بین‌المللی باید قبل از این‌که خیلی دیر شود، اقدامی قاطع و فوری برای توقف اعدام این معترضان انجام دهد».

هانا نویمن، نماینده حزب سبز آلمان در پارلمان اروپا، در توییتی با اشاره به احتمال اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، سه متهم پرونده «خانه اصفهان»، گفته است، هشیاری جامعه جهانی می‌تواند به جلوگیری از اجرای این حکم کمک کند.

این نماینده پارلمان اروپا با انتشار تصویری از نامه این سه زندانی که روز چهارشنبه منتشرشد، نوشته است: «حکومت [جمهوری اسلامی ایران] این‌گونه انتقام می‌گیرد. اما دیده‌ایم که هشیاری جامعه بین‌المللی در این موارد کمک می‌کند. با ندای آنها در زندان همصدا شوید و پیامشان را به اشتراک بگذارید.»از سوی دیگر، گروهی از مادران دادخواه سنندج با انتشار ویدیویی حکم اعدام سه جوان در پرونده موسوم به «خانه اصفهان» را محکوم کردند و ضمن اعلام همبستگی با مادران این سه معترض محکوم به اعدام، از همه مادران دادخواه و انسان‌های آزادی‌خواه خواستند اعتراض خود را نسبت به این حکم‌ها اعلام کنند.سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل روز چهارشنبه صدور حکم اعدام برای مجيد كاظمى، سعيد يعقوبى و صالح ميرهاشمى، سه متهم پرونده «خانه اصفهان» را «اقدام آشکار انتقام‌جویانه علیه نسل شجاع معترض» خواند و خواستار اقدام شجاعانه و جسورانه از سوی جامعه جهانی برای جلوگیری از اعدام این سه شهروند شد.

جوردن استيل-جان، سناتور استرالیایی و كفيل سياسى مجيد كاظمى، نیز در توییتی با اشاره به احتمال اعدام قریب‌الوقوع موکلش، از جمهورى اسلامى خواست این اعدام‌ها را متوقف کند. او به خانواده‌ها و معترضانی که خارج از زندان اصفهان تجمع کرده‌اند گفت: «تعهد شما در سراسر جهان دیده و شنیده می‌شود.»

هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، با بازنشر عکس نامه سه معترض محکوم به اعدام در پرونده «خانه اصفهان» و تقاضای کمک آنها از مردم نوشت: «رژیم ایران با اعدام از معترضان انتقام می‌گیرد، اما ما می‌دانیم آگاهی جهانی چطور نتیجه می‌دهد، پس همه درباره پیام آنها از زندان اطلاع‌رسانی کنیم.»

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها درباره اعدام سه محکوم در پرونده موسوم به «خانه اصفهان»، در بامداد دوشنبه ۲۵ اردیبهشت نیز تجمعی دیگر در اطراف زندان دستگرد شکل گرفت تا از اعدام احتمالی مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی جلوگیری شود.

این تجمع پس از آن شکل گرفت که محمد هاشمی، پسرخاله مجید کاظمی فایلی صوتی از این جوان محکوم به اعدام در اصفهان منتشر کرد که او در آن، شکنجه‌ها علیه خود دوره بازداشت برای گرفتن اعتراف اجباری را شرح می‌دهد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بدون ارائه هیچ سند و مدرکی و فقط از طریق اعترافات اجباری، این سه زندانی سیاسی را به کشتن سه نیروی امنیتی جمهوری اسلامی متهم کرده است.