زلنسکی در جده رهبران عرب را به چشم‌بستن روی جنگ اوکراین متهم کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، رهبران چند کشور عربی را به «چشم‌پوشی» علیه لشکرکشی روسیه به کشورش متهم کرده است.

آقای زلنسکی این اظهارات را در آستانه حضور در اجلاس سران گروه ۷ در ژاپن و در جده عربستان عنوان کرده است.

او که پیش از سفر به هیروشیما به عربستان سعودی رفته امروز – جمعه ۱۹ مه – در اجلاس سران اتحادیه عرب شرکت کرد.

حضور آقای زلنسکی در اجلاس سران کشورهای عربی در حالی صورت گرفت که سوریه علنا حامی روسیه است و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هم تلاش می‌کنند روابط خود با مسکو را مخدوش نکنند.

شاید همین موضوع باعث شد ولودیمیر زلنسکی در حضور رهبران اتحادیه عرب بگوید: «متاسفانه، هستند کسانی که در جهان و همین جا در میان شما چشم خود را بر الحاق‌های غیرقانونی (خاک اوکراین به روسیه) و آن زندانیان (اسرای جنگی) بسته‌اند».

«من اینجا هستم تا رو در رو با هر کسی که بخواهد صادقانه رایزنی کند گفتگو کنم چرا که معتقدم هر چه قدر هم که روسیه بخواهد نفوذ و تاثیر داشته باشد، باید هنوز اراده‌ای برای مستقل ماندن وجود داشته باشد.»

آقای زلنسکی در سخنان خود همچنین به ایران هم اشاره کرد و از تهران برای ارسال پهپاد به روسیه به شدت انتقاد کرد.

عربستان سعودی – میزبان این اجلاس در شهر جده – در تلاش است بسیار محتاطانه و با ظرافت درباره حمله روسیه به اوکراین موضع‌گیری کند؛ این کشور همزمان با حمایت از قطعنامه سازمان ملل متحد مبنی بر درخواست خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین و تصمیم خود برای کمک انسان‌دوستانه ۴۰۰ میلیون دلاری به کی‌یف، از تحریم‌های غرب علیه مسکو هم انتقاد کرده و تلاش می‌کند خود را در این بحران بی‌طرف نشان دهد.

محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند عربستان، در این اجلاس یک بار دیگر از آمادگی ریاض برای میانجیگری میان مسکو و کی‌یف خبر داد.

عربستان سال گذشته در جریان معاوضه زندانیان و اسرای جنگی میان مسکو و اوکراین نقش ایفا کرد.

همزمان با حضور ولودیمیر زلنسکی در اجلاس سران اتحادیه عرب، رئیس جمهوری سوریه – متحد مسکو – هم که به تازگی به این اتحادیه بازگشته به حاضران گفت کشورهای عرب باید از فرصت تاریخی برای متحول کردن منطقه به دور از نفوذ خارجیان تلاش کنند.