مرکز آمار ایران: ازدواج بیش از ۲۷ هزار دختر زیر ۱۵ سال ظرف یک سال


آخرین گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که از زمستان سال ۱۴۰۰ تا پایان فصل پاییز سال ۱۴۰۱، دست‌کم ۲۷ هزار و ۴۴۸ دختر زیر ۱۵ سال در ایران ازدواج کرده‌اند.

این گزارش آماری که روزنامه اعتماد آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است، نشان می‌دهد با وجودی که روند ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در ایران، از سال ۱۳۹۶ سیر نزولی پیدا کرده بود، از سال ۹۸ دوباره به روال قبلی خود بازگشته و سیری صعودی در آن به چشم می‌خورد.

اعتماد می‌نویسد، این آمار که از ۳۳ هزار و ۴۲۱ مورد ازدواج در سال ۱۳۹۶، به ۲۸ هزار و ۴۷۲ مورد در سال ۹۸ رسیده بود، از سال ۹۹ دوباره به روند قبلی خود بازگشت و در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب با ۳۱ هزار و ۶۴۶ و ۳۲ هزار و ۶۵۵ ازدواج دختر زیر ۱۵ سال در ایران مواجه بوده‌ایم.

این در حالی است که انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، در نشست خبری تابستان سال ۱۴۰۰ درباره کودک‌همسری گفته بود: «با هر نوع ظلمی که به زنان شود و ازدواج قبل از بلوغ که این ظلم را به زنان مضاعف کند موافق نیستیم.»

او که خود در سن ۱۶ سالگی ازدواج کرده است، یک سال بعد در نشست خبری دیگری موضع خود در این زمینه را به این شکل توضیح داد: «اگر بخواهم ازدواج زیر ۱۸ سال را محکوم کنم، باید خودم را محکوم کنم چون زیر ۱۸ سال ازدواج کرده‌ام. اما الان معتقد نیستم که زمانی که ازدواج کردم بالغ نبودم و قدرت مدیریت زندگی را نداشتم.»

خانم خزعلی چند روز پس از این نشست نیز در آیین روزه‌اولی‌های دختران مدرسه ایران خطاب به دختران ۹ ساله گفت: «از اکنون برای زندگی و خانواده‌ای که می‌خواهید تشکیل دهید، برنامه‌ریزی داشته باشید تا پرورش‌دهنده شهید سلیمانی‌‌ها باشید.»

بسیاری این سخنان انسیه خزعلی را تشویق کودک‌همسری به شمار آورده‌اند.