خانه / اخبار مهم روز / مالدیو روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرد

مالدیو روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرد

مالدیو

مالدیو روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرددر ادامه روند قطع روابط دیپلماتیک کشورهای مختلف با دولت قطر، مالدیو نیز اعلام کرد ورابط خود با قطر را قطع می‌کند. مالدیو هفتمین کشوری است که روابط خود با قطر را قطع کرد.

وزارت امور خارجه مالدیو اعلام کرد به دلیل مخالفت این کشور با فعالیت‌هایی که در راستای حمایت از تروریسم انجام می‌شود، روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع می‌کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه مالدیو آمده است: «مالدیو تصمیم قطع روابط با قطر را برای اعلام مخالفت با فعالیت‌هایی که برای تشویق و حمایت از تروریسم و افراط‌‌ گرایی صورت می‌گیرد، اتخاذ کرد.»

وزارت امور خارجه مالدیو همچنین تاکید کرد: «مالدیو همواره به دنبال اتخاذ سیاست‌هایی برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه بوده و تعهد خود به همکاری با کشورهای مروج صلح و ثبات و همبستگی با این کشورها در زمینه مبارزه با تروریسم را نشان داده است.»

پیش از این کشورهای پادشاهی عربی سعودی، امارات متحده عربی، جمهوری عربی مصر، پادشاهی بحرین، لیبی و جمهوری یمن، روابط خود را با دولت قطر قطع کرده بودند. کشورهای عربی همسایه قطر علاوه بر قطع روابط دیپلماتیک، مرزهای هوایی، دریایی و زمینی خود با این کشور را بستند.

پیش‌بینی می‌شود قطع روابط کشورهای مختلف و از جمله همسایگان قطر با این کشور ضربات‌ جبران‌ناپذیری به اقتصاد این کشور وارد کند. تنها در یک نمونه پیش‌بینی شده که قطر 82 درصد عایدات خود از منطقه خلیج را از دست دهد. پیش از این وزارت برنامه‌ریزی توسعه و آمار قطر اعلام کرده بود روابط تجاری قطر و کشورهای خلیج عربی بیش از 84 درصد مجموع درآمدهای این کشور از روابط تجاری با کشورهای عربی در سال 2016 را تشکیل می‌دهد. مجموع درآمدهای قطر از روابط تجاری با کشورهای عربی در سال 2016 حدود 45 میلیارد ریال قطر بوده و از این مقدار بیش از 37.9 میلیارد ریال آن حاصل روابط قطر و کشورهای حوزه خلیج بوده است.