کاندیداتوری مایک پنس برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا


موفقیت کارزار انتخاباتی پنس به این بستگی دارد که او بتواند بخشی از حامیان رانده‌شده از ترامپ را به خود جذب کرده و پشتیبان خود کند

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در حال برنامه‌ریزی برای ورود به رقابت کاندیداتوری جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 است، که وی را رو در روی کارفرمای سابق خود دونالد ترامپ قرار می‌دهد.
سه منبع آگاه روز چهارشنبه به «رویترز» گفتند که پنس، که امتناع وی از حمایت از تلاش‌های ترامپ برای لغو نتایج انتخابات 2020 خشم رئیس‌جمهوری پیشین را برانگیخت، قرار است روز 7 ژوئن کاندیداتوری خود را اعلام کند.
میزان اقبال به پنس در نظرسنجی حوزه جمهوری‌خواهان روز چهارشنبه کمتر از 4 درصد بود، در حالی که اقبال به ترامپ 53 درصد بود. با این حال، منابع گفتند که پنس کارزار انتخاباتی خود را با انتشار یک پیام ویدیویی و ایراد یک سخنرانی در ایالت آیووا آغاز خواهد کرد.
پنس که خود یک محافظه‌کار سرسخت است و تا آخر در کنار ترامپ ماند، از زمان شکست انتخاباتی رئیس‌جمهوری پیشین به طور فزاینده‌ای از وی فاصله گرفته و گفته است که موضع‌گیری ترامپ در حمایت از آشوبگرانی که روز 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره آمریکا هجوم بردند، پنس و خانواده‌اش را به خطر انداخت.
به گفته رویترز، موفقیت کارزار انتخاباتی پنس به این بستگی دارد که او بتواند بخشی از حامیان ترامپ، که بابت لفاظی‌ها و رفتارهای رئیس‌جمهوری پیشین از وی فاصله گرفته‌اند، را به خود جذب کرده و پشتیبان خود کند.
به گفته این خبرگزاری، افزایش تعداد نامزدهای جمهوری‌خواه باعث نگرانی مخالفان درون‌حزبی ترامپ شده است، چرا که نگرانند رای‌های مخالف ترامپ سرشکن شود، و رئیس‌جمهوری پیشین بتواند با کسب بیشترین حمایت، به کاندیدای جمهوری‌خواهان تبدیل شود. ترامپ برای کاندیداتوری به حداقل 30 درصد رای پایه جمهوری‌خواهان نیاز دارد.
رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا تاکنون در عموم نظرسنجی‌ها با فاصله زیادی از تمامی کاندیداهای دیگر جمهوری‌خواهان پیشی دارد. نزدیکترین رقیب ترامپ ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا است که هفته پیش وارد کارزار انتخاباتی شد.