بودجه ستاد جوانی جمعیت؛ هفت و نیم برابر بودجه یارانه دارو

«آیا می‌دانستید…؟» عنوان سلسله گزارش‌های جدید «ایران‌وایر» است که برمبنای «داده‌» منتشر می‌شوند. در این گزارش‌ها، داده‌های خام از مراکز داده‌ و بانک‌های اطلاعات معتبر داخلی و خارجی جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، محاسبه و مقایسه می‌شوند و به‌صورت ترکیبی از متن و داده‌نگاری (اینفوگرافیک) در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند. هدف این گزارش‌ها، ترسیم تصویری خوانا و روشن‌ از پدیده‌ها و وقایعی است که پیرامون ما در جریان است.

آیا می‌دانستید، بودجه ستاد جوانی جمعیت امسال هفت و نیم برابر یارانه دارو و شیرخشک است؟

در قانون بودجه ۱۴۰۲، مبلغ ۷۵۰۰ میلیارد تومان برای دبیرخانه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در نظر گرفته شده است. ۶۵۰۰ میلیارد تومان از این بودجه برای هزینه‌های جاری و هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های عمرانی در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که کل اعتبارات یارانه دارو و شیرخشک در بودجه امسال هزار میلیارد تومان است.

ستاد جوانی جمعیت پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در پاییز ۱۴۰۰ تشکیل شده است. رییس‌جمهور رئیس و اعضای ستاد متشکل از ۱۰ وزیر، رییس برنامه و بودجه، رییس صداوسیما، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، مدیر حوزه‌های علمیه، رییس سازمان بسیج، دادستان کل کشور، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، رییس شورای زنان انقلاب فرهنگی و دو نماینده مجلس است.

دبیر این ستاد توسط رییس‌جمهور منصوب می‌شود. در متن قانون مهم‌ترین وظایف ستاد جوانی جمعیت، تهیه و تدوین برنامه و دستورالعمل‌ها، دریافت گزارش عملکرد نهادها و دستگاه‌ها، پایش زمانی و مکانی تغییرات جمعیتی، تدوین شاخص‌های ارزیابی و سنجش اقدامات اثربخش برای در زمینه رشد ازدواج و فرزندآوری، اهدای سالانه جایزه ملی جوانی جمعیت… دیده می‌شود.

در متن قانون مسئولیت اجرایی پرهزینه‌ای برای دبیرخانه در نظر گرفته نشده و معلوم نیست ۷۵۰۰ میلیارد تومان برای چه کاری به ستاد جوانی جمعیت اختصاص پیدا خواهد کرد.