قوه قضائیه ایران «بازرسی کامل بدن» زنان زندانی را تایید اما عکسبرداری از بازرسی را رد کرد

خبرگزاری میزان- وابسته به قوه قضائیه در ایران- تایید کرده که بازرسی کامل بدنی از زنان در زندان‌های این کشور انجام می شود اما عکسبرداری از این بازرسی را رد کرده است.

میزان در گزارشی گفته «در برخی از موارد خاص که نیاز به بررسی کامل بدن وجود دارد، اینگونه بازرسی‌ها با رعایت موازین قانونی، شرعی و حفظ حریم خصوصی افراد انجام می‌شود و بدیهی است که در این راستا بازرسی زندانیان زن صرفا توسط مامورین زن صورت می‌گیرد.»

به تازگی مهناز افشار، بازیگر سرشناس ایرانی، زینب زمان و مژگان کشاورز دو فعال حقوق زنان ایران در روایت‌های جداگانه‌ای گفته اند که در زمان بازداشت یا احضار، ماموران زن آنها را مجبور کردند به طور کامل برهنه شوند.

آنها این اقدام را آزار دهنده و روشی برای تحقیر بیشتر خوانده‌اند.

خبرگزاری قوه قضائیه می‌گوید «بررسی‌های خبرگزاری میزان نشان می‌دهد، بازرسی بدنی از متهمان و محکومان قبل از ورود به زندان در حال حاضر با استفاده از تجهیزات فناوری روز صورت می‌گیرد».

پیش از این زینب زمان، کنش‌گر مدافع حقوق زنان گفته بود که در زمان بازداشت، دو بار مجبور شده جلوی ماموران کاملا برهنه شود.

خانم زمان گفته است که بار اول مامور زن او را به دستشویی برد و به او گفت برهنه شود و بار دوم جلوی دوربین سلول انفرادی‌اش او را وادار به برهنه شدن کردند.

مٰژگان کشاورز هم در این باره نوشته بود که در زمان بازداشت، از او خواسته شده بود تا به طور کامل برهنه شود و حرکت «بشین و پاشو» انجام دهد.

به کفته او مامور زن به خانم کشاورز درباره علت این کار گفته بودند «بخاطر اینکه موبایل کوچک در واژنت پنهان نکرده باشی باید چند بار این حرکت را انجام دهی.»

او نوشته که بعدا که به سلول زندان منتقل شده است باید جلوی دوربین سلول به حمام و دستشویی می‌رفته است: «با لباس حمام می‌کردم حس تجاوز تمام روحم و جسمم را گرفته بود هیچ حریم شخصی در آنجا وجود نداشت حس اینکه بازجوها موقع دوش گرفتن بدن لختم را می‌بینند عذابم می‌داد.»