روسیه با تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین موافقت نکرد


توافق غلات دریای سیاه، آخرین بار در 18 مه تمدید شد و روسیه در آن زمام موافقت کرد که آن را برای 60 روز دیگر یعنی تا 17 ژوئیه تمدید کند

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که هیچ چشم اندازی برای تمدید قرارداد صادرات غلات که به اوکراین اجازه می‌دهد محصولات خود را از طریق دریای سیاه به بخش‌هایی از جهان بفرستد، نمی‌بیند. این قرارداد در اواسط ژوئیه منقضی شود.

خبرگزاری‌های روسیه از جمله «تاس»، دوشنبه، 15 خرداد، به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش دادند که‌ این‌ وزارتخانه به رایزنی با سازمان ملل ادامه می‌دهد و بازرسی کشتی‌ها از سر گرفته شده است.

خبرگزاری روسی «ریا» اعلام کرده است که دور جدید مذاکرات روسیه و سازمان ملل در 9 ژوئیه در ژنو برگزار می‌شود.

این قرارداد ابتدا با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل در جولای گذشته امضاء شد تا به اوکراین اجازه دهد صادرات غلات را از بنادر جنوبی خود که توسط روسیه محاصره شده بود، از سر بگیرد.

برای کمک به متقاعد کردن روسیه برای حمایت از این توافق، یک پیمان سه ساله نیز در ژوئیه گذشته منعقد شد که در آن سازمان ملل موافقت کرد به مسکو در صادرات محموله‌های مواد غذایی و کود کمک کند.

روسیه بارها تهدید کرده است که از این قرارداد خارج خواهد شد و از اینکه هنوز موانعی بر سر راه صادرات مواد غذایی و کود خود باقی‌ مانده، شکایت کرده است.

مسکو همچنین خواستار بازگشایی خط لوله حامل آمونیاک از روسیه به بندر پیودنیی اوکراین در دریای سیاه – معروف به روسی یوژنی – برای صادرات به بازارهای جهانی و اتصال مجدد بانک کشاورزی به شبکه پرداخت بین‌المللی سوئیفت شده است.

توافق غلات دریای سیاه، آخرین بار در 18 مه تمدید شد و روسیه در آن زمام موافقت کرد که آن را برای 60 روز دیگر یعنی تا 17 ژوئیه تمدید کند.