قانونگذاران آمریکایی: بایدن باید پیام قدرتمند بازدارنده به ایران بفرستد

گروهی از قانونگذاران سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده از هر دو حزب قرار است از جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، بخواهند تا تلاش‌ برای تقویت سیاست جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را افزایش دهد.

پایگاه خبری جوییش اینسایدر روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد (۶ ژوئن)، گزارش داد کهآن‌ها همچنین از بایدن خواسته‌اند که سیاست بازدارندگی در برابر ایران را از مسیر همکاری با متحدان اروپایی برای آماده شدن برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، دنبال کند.

دو نامه کنگره که هنوز منتشر نشده است، به رهبری سناتورها کرستن جیلیبرند دموکرات و جیمز کنکفورد جمهوری‌خواه و نمایندگان ابیگل اسپانبرگر دموکرات و دن کرنشاو جمهوری‌خواه نوشته شده است که یک لابی حامی نشست سیاستگذاری آیپک در واشینگتن را تشکیل می‌دهند‌.

این نامه‌ها تا حدودی از نظر محتوا متفاوت‌اند، اما حاوی پیام ثابتی‌اند.در نامه سنا آمده است: «امروز ضروری است که تلاش‌های خود برای بازداشتن ایران از دستیابی به توانایی تسلیحات هسته‌ای را تقویت کنیم. ما باید به ایران بفهمانیم که پیشرفت‌های بیشتر در برنامه هسته‌ای با اقدام یکپارچه بین‌المللی مواجه خواهد شد.»

در این نامه همچنین آمده است: «ما از شما می‌خواهیم که وضعیت بازدارندگی را بازگردانید و برای تقویت عزم جامعه بین‌المللی، رهبری را به‌دست بگیرید.»

هر دو نامه استدلال می‌کنند که اگر ایران از آستانه خلوص ۹۰ درصدی مورد نیاز برای غنی‌سازی تسلحاتی عبور کند، دولت بایدن باید با متحدان خود برای اجرای تحریم‌های سازمان ملل متحد اقدام کند.

در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ایالات متحده برای گنجاندن مکانیسم ماشه در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تلاش کرد که به هر یک از طرفین اجازه می‌داد به‌طور یکجانبه تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران اعمال کنند، اما این تلاش‌ها از طرف سایر امضاکنندگان توافق برجام پس از خروج ایالات متحده از این توافق، رد شد.

اقدام کشورهای اروپایی امضاکننده توافق یعنی بریتانیا، آلمان و فرانسه برای اجرای تحریم‌های فوری علیه ایران ضروری است اما آن‌ها تاکنون تمایلی به انجام این اقدام نداشته‌اند.

مقام‌های دولت بایدن به کرات گفته‌اند که مسیر دیپلماسی را برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران، ترجیح می‌دهند اگر چه مذاکرات علنی ماه‌ها است که متوقف شده است.

در نامه نمایندگان سنا آمده است: «کنگره همچنان پشت موضع دیرینه دوحزبی که ایران هرگز نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داشته باشد، متحد می‌ایستد.» سناتورها همچنان خطاب به بایدن گفته‌اند که «از شما می‌خواهیم گام‌های معناداری برای مهار فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران بردارید و رژیم ایران را از تعقیب این جاه‌طلبی پلید منصرف کنید».

نامه مجلس نمایندگان نیز پیام مشابهی دارد و خواستار ارسال یک پیام بازدارنده قوی‌تر به ایران است. در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده باید تلاش‌های خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی تسلیحات هسته‌ای افزایش دهد و بدون هیچ‌گونه ابهامی به ایران اطلاع دهد که هرگونه پیشرفت بیشتر در برنامه هسته‌ای این کشور عواقب شدیدی به‌دنبال خواهد داشت. نمی‌توان اجازه داد که ایران برنامه هسته‌ای‌اش را بدون مجازات پیش ببرد.»

هر دو نامه همچنین بر نگرانی‌ها در مورد روابط روبه‌رشد ایران با روسیه و چین تاکید کرده و موضوع هسته‌ای ایران به دیگر چالش‌های بزرگ جهانی برای ایالات متحده مرتبط شده است.