زلنسکی در واکنش به انفجار سد خرسون خواستار واکنش جهانی علیه روسیه شد


رئیس جمهوری اوکراین منفجر کردن سد «نوا کاخوفکا» را «جنایت جنگی» و تنها یکی از اقدامات «تروریستی» روسیه علیه کشورش توصیف کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از جهان خواست به حمله به سد نوا کاخوفکا واکنش نشان دهد و روسیه را مسئول انفجاری دانست که باعث ایجاد سیلاب فراگیر شد.

زلنسکی سه‌شنبه 16 خرداد در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که روسیه در ساعت 02:50 بامداد به وقت محلی (23:50 به وقت گرینویچ) «انفجار داخلی در ساختار» این تاسیسات را انجام داده است.

او با متهم کردن مسکو به «نسل‌کشی زیست محیطی» افزود: «این کار تنها یکی از اقدامات تروریستی روسیه و یکی از جنایات جنگی روسیه است».

رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرد که «روسیه وارد جنگ علیه زندگی، طبیعت و تمدن شده است. روسیه باید از خاک اوکراین خارج شود و به طور کامل در قبال تروریسم خود پاسخگو باشد.»

«جنایت جنگی»
ریاست جمهوری اوکراین ساعاتی پیش، انهدام سد «نوا کاخوفکا» را «جنایت جنگی» توصیف کرد.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین سه‌شنبه در «توئیتر» اعلام کرد که زلنسکی، نشست اضطراری در خصوص انهدام سد نوا کاخوفکا در جنوب این کشور برگزار خواهد کرد.

در بیانیه ریاست جمهوری اوکراین آمده است: «روسیه سد نوا کاخوفکا را هدف قرار داد تا عملیات تهاجمی ما را کند سازد.»

کی‌یف همچنین از سازمان ملل خواست تا روسیه را پس از هدف قرار دادن این سد در لیست «کشورهای تروریستی»، قرار دهد.

زلنسکی با بیان این که حمله به سد نوا کاخوفکا، بر لزوم اخراج نیروهای روسیه از سراسر خاک اوکراین تاکید می‌کند، افزود: «روسیه نمی‌تواند جلوی اوکراین را بگیرد، چه با قطع آب یا موشک‌ها یا هر چیز دیگری.»

رئیس جمهوری اوکراین همچنین هشدار داد که انهدام این سد بر امنیت غذایی جهان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

در همین رابطه، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که انهدام سد نوا کاخوفکا توسط روسیه، احتمالا بزرگترین فاجعه تکنولوژیک طی دهه‌های اخیر در اروپا محسوب می‌‌شود.

تخلیه سیل‌زدگان
نخست وزیر اوکراین نیز با بیان این که روسیه مسئولیت کامل انفجار سد نوا کاخوفکا را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد که هدف قرار دادن سد نوا کاخوفکا، یک اقدام تروریستی از سوی روسیه است که 80 مجتمع مسکونی را در معرض آب‌گرفتگی قرار داده است.

به گفته مقامات اوکراینی 17 هزار نفر از ساکنان مناطق پیرامون سد منفجر شده نوا کاخوفکا تخلیه شده‌اند اما 40 هزار نفر دیگر همچنان در معرض خطر غرق شدن هستند.

تبادل اتهامات
فرماندهی نیروهای جنوب ارتش اوکراین، سه‌شنبه شانزدهم خرداد اعلام کرد که نیروهای روسیه، سد «نووا کاخووکا» واقع در بخش تحت تصرف روسیه در منطقه خرسون را منفجر کردند.

از سویی خبرگزاری «تاس» با اشاره به افزایش سطح آب به 12 متر پس از انهدام سد نوا کاخوفکا، مدعی شد که این سد با موشک اوکراینی «اولخا» مورد هدف قرار گرفته است.

همزمان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، انفجار این سد را خرابکاری عامدانه از سوی اوکراین توصیف کرد و به رسانه‌ها گفت: «ما رسما اعلام می‌کنیم که این یک خرابکاری واضح عامدانه است که به دستور رژیم کی‌یف، برنامه‌ریزی و به اجرا گذاشته شد.»

نشست شورای امنیت
روسیه همچنین خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره منفجر کردن سد نوا کاخوفکا شد.

در همین راستا شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که سه‌شنبه 16 خرداد موضوع انفجار و تخریب سد «نوا کاخوفکا» در منطقه خرسون اوکراین را بررسی می‌کند.

علاوه بر موضع‌گیری شدید اتحادیه اروپا، یک مقام آمریکایی در واکنش به تخریب این سد در جنوب شرقی اوکراین، نگرانی شدید دولت بایدن نسبت به این اقدام و پیامدهای آن را ابراز کرد.