خسارات گسترده سیل در هشت استان ایران با دست‌کم ۶ کشته، ۵۳ مصدوم و تخریب ده‌ها خانه

در اثر وقوع سیل و طوفان در مناطقی از استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، مازندران، همچنین سرریز شدن سد گتوند در مسجدسلیمان استان خوزستان ، تاکنون بنابر آمارهای رسمی دست‌کم ۶ تن جان باخته‌اند، شمار مصدومان به بیش از ۵۳ تن رسیده و ده‌ها خانه نیز تخریب شده است.

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور، در ساعات پایانی شامگاه پنج‌شنبه هجدهم خرداد ماه، از جان باختن دست‌کم ۶ تن در اثر وقوع سیل و طوفان در مناطق مختلف کشور خبر داد و گفت که دست‌کم ۵۳ نفر نیز مصدوم شده‌اند.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود که از ۶ تنی که جان خود را از دست دادند، ۴ تن از در استان اصفهان، یک تن در اهر و یک تن در اراک در اثر سیل جان باختند.

به گفته میعادفر تاکنون بیشترین جان باختگان سیل در استان اصفهان ثبت شده که در آن سیلاب، جان چهار نفر را گرفت و ۹ مصدوم و احتمالا دو مفقودی برجا گذاشته است.

در شهر اهر آذربایجان شرقی نیز یک کودک ۸ ساله بر اثر سیل جان خود را از دست داد و یک زن و مرد مصدوم شدند. همچنین در شهر اراک در جریان طوفان و سیل عصر پنج‌شنبه یک مرد ۶۷ ساله بر اثر اصابت صاعقه جان باخت.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود که در جاده چالوس، واقع در محدوده استان البرز، نیز دست‌کم ۹ تن در اثر وقوع سیل و انسداد مسیر مصدوم شدند و در استان مازندران هم دست‌کم دو تن در اثر سقوط سنگ مصدوم شدند.

در همین حال مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، گفت که در پی بارش‌های رگباری شدید روز و شامگاه پنجشنبه هجدهم خرداد، مناطقی از استان‌های تهران، سمنان، اصفهان، آذربایجان شرقی و زنجان دچار سیل شده‌اند.مرادی‌پور همچنین اعلام کرد که علاوه بر سیل و آبگرفتگی، در مسجد سلیمان نیز با سرریز سد گتوند، منازل شماری از مردم آسیب دیده و نیروهای هلال احمر برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان، به این منطقه اعزام شده‌اند.

همزمان منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در تشریح خسارات سیل و طوفان در مناطق مختلف این استان، گفت: «در اثر وقوع سیل و تخریب منازل مسکونی در روستای نهوج در ۶۵ کیلومتری شرق شهر اردستان ۳ نفر جان باختند.»

به گفته شیشه‌فروش، در اثر سیل بردگی یک دستگاه خودروی پراید در جاده مشکنان به تودشک نیز راننده این خودرو جان باخت و جستجو برای یافتن یک سرنشین احتمالی پراید در حال انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین اعلام کرد که با ورود سیلاب به داخل این روستا به تعدادی از منازل خسارت وارد شد، و دست‌کم ۹ تن نیز مجروح و به مراکز درمانی اعزام شدند.

در شهر کمشچه استان اصفهان نیز بنابر اعلام مقام‌های ستاد بحران وزش طوفان با سرعت ۹۰ کیلومتر سبب سقوط دیوار جنب امامزاده نرمی دولت‌آباد شد که در اثر آن ۶ زن مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

محمد حیدری‌منش، فرماندار فیروزکوه، نیز شامگاه پنج‌شنبه از تخریب تعدادی از منازل مسکونی در اثر سیل خبر داد و گفت که در روستای طرود، تاکنون ۲۲ واحد مسکونی به طور کامل تخریب شده و در خود شهر فیروزکوه نیز سیل به ۶۰ واحد مسکونی آسیب زده و اثاثیه این منازل نیز به کلی تخریب شده‌اند.

حیدری منش همچنین از بین رفتن دست‌کم سه خودرو و تلف شدن ۲۰۰ راس دام و هزار قطعه مرغ، تخریب ساختمان یک مرغداری و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را بخشی از خسارات سیل در فیروزکوه عنوان کرد.

در استان قزوین نیز سیل خسارات گسترده‌ای در الموت غربی و بوئین زهرا به بخش کشاورزی و دامداری و همچنین به منازل مسکونی وارد کرد و راه‌های ارتباطی ۷ روستا را مسدود کرد.

فرماندار آوج در این استان نیز گفت که سیل در این منطقه خسارات جانی نداشته اما به منزل و کسب و کار مردم خسارات عمده‌ای وارد کرده است.

در همین حال مقام‌های استان سمنان نیز از طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیل در مناطقی از شاهرود خبر دادند و عنوان کردند که بارندگی شدید در مناطق شمالی گرمسار و جنوب فیروزکوه مناطق پایین دست شهر گرمسار را در معرض سیل قرار داده است.

ستاد بحران استان مازندران نیز اعلام کرد که در پی وقوع بارش شدید در بالا دست سوادکوه، ۱۱ روستای این شهرستان گرفتار سیل شده‌اند و راه‌های دسترسی به این روستاها به دلیل تخریب بیشتر آب راه‌ها و پل‌های کوچک بسته شده‌اند.

در همین حال مرکز مدیریت راه‌ها، وضعیت ترافیک راه‌های شمالی کشور را سنگین اعلام کرد و از ادامه بارندگی در محورهای استان‌‌های اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، زنجان، قزوین، قم، مازندران، مرکزی، همدان، گلستان، گیلان و یزد خبر داد.