کانادا: فعالیت موشکی جمهوری اسلامی تضعیف کننده امنیت جهانی است 

به دنبال رونمایی از موشک جدید فتاح توسط سپاه پاسداران، وزارت خارجه کانادا از فعالیت‌های هسته‌ای و بالستیک جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد و آن را تلاشی برای تضعیف ثبات جهانی خواند.

وزارت خارجه کانادا با انتشار توییتی عنوان کرد که رونمایی از موشک بالستیک جدید نشان دهنده تلاش‌های رژیم ایران برای تضعیف امنیت و ثبات جهانی و منطقه‌ای است. در ادامه توییت آمده است که «کانادا از ادامه فعالیت های هسته ای و بالستیک ایران نگران است. از آنها [جمهوری اسلامی] می‌خواهیم از اقدامات تنش‌آفرین بیشتر خودداری کنند.»

وزارت امور خارجه فرانسه نیز نسبت به رونمایی رژیم ایران از موشک مافوق صوت فتاح ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه خود تأکید کرده است که پاریس از اقدام برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دریغ نخواهد کرد.

در بیانیه پاریس در این باره آمده است: فرانسه به دلیل اظهارات ایران مبنی بر اینکه موشک جدیدی با برد ۱۴۰۰ کیلومتر را ساخته، نگران است. این وضعیت مغایر قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده و این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که تهران برنامه بالستیک و هسته‌ای خود را خاتمه نداده است.

سپاه پاسداران صبح روز سه‌شنبه در مراسمی با حضور ابراهیم رئیسی از موشک «فتاح» رونمایی کرد و مدعی شد این موشک از نوع «هایپرسونیک» بوده و برد آن تا ۱۴۰۰ کیلومتر می‌رسد. امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، این موشک را در دنیا کم‌نظیر توصیف کرده و گفت «فتاح» چنان پیشرفته است که «هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد.»

پس از آن آمریکا و بریتانیا نیز به ادعای سپاه پاسداران در زمینه «رونمایی از یک موشک هایپرسونیک» واکنش نشان داده و بر لزوم مقابله با اقدامات مخرب جمهوری اسلامی تأکید کردند.