طرح ۳۷ اتهام علیه دونالد ترامپ در ارتباط با پرونده نگهداری اسناد محرمانه

دادستانی فدرال ایالات متحده روز جمعه، ۱۹ خرداد، متن کیفرخواست علیه دونالد ترامپ را منتشر کرد. کیفرخواست حاوی ۳۷ اتهام علیه رئیس جمهور سابق آمریکا است.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا متهم است که با نگهداری اسناد محرمانه، اسرار امنیتی کشور را در معرض خطر قرار داده است.

در این کیفرخواست ۳۷ اتهام علیه دونالد ترامپ مطرح شده است. این اتهامات در ارتباط با پرونده نگهداری صدها سند محرمانه از جمله فایل‌های مربوط به اسرار اتمی و طرح‌های نظامی آمریکا است که آقای ترامپ پس از ترک کاخ سفید در سال ۲۰۲۱ با خود برده بود.

طبق این کیفرخواست، دونالد ترامپ با وکلای خود برای «دروغ گفتن به بازرسان» صحبت کرده است.

او همچنین اسناد محرمانه را در یک دستشویی نگهداری کرده و برخی دیگر را به ویلای خود در مارا لاگو در ایالت فلوریدا منتقل کرده بود.

در این کیفرخواست ۴۹ صفحه‌ای علیه رئیس جمهور پیشین آمریکا آمده است، دونالد ترامپ به یکی از وکلای خود گفته که «بهتر نیست فقط به آنها بگوییم که اینجا چیزی نداریم؟ »

جک اسمیت، بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا در این پرونده دونالد ترامپ، در نخستین اظهار نظر علنی در این خصوص گفت: «قوانین ما که از اطلاعات امنیت ملی محافظت می‌کنند برای ایمنی و امنیت ایالات متحده حیاتی هستند و باید اجرا شوند. نقض چنین قوانینی، کشور ما را به خطر می‌اندازد.»

آقای اسمیت اضافه کرد: «ما یک قانون در کشور داریم که برای همه اعمال می‌شود.»

بازرس ویژه همچنین ابراز امیدواری کرد این پرونده به سرعت در دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد.

قرار است رئیس جمهوری پیشین آمریکا روز سه‌شنبه در دادگاه فدرال در میامی حضور یابد.

این در حالی است که دونالد ترامپ بر بی‌گناهی خود تاکید کرده است. به دنبال اعلام ایراد اتهام علیه رئیس جمهور پیشین، دونالد ترامپ در شبکه‌های اجتماعی به جک اسمیت حمله کرد.

آقای ترامپ در شبکه اجتماعی خود موسوم به «تروت سوشل» درباره جک اسمیت نوشت: «او از ترامپ متنفر است، یک “روانی” و دیوانه که نباید در هیچ موردی که با “دادگاه” مرتبط است، دخالت کند.»

مأموران پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌ای، تابستان سال گذشته خانه‌های آقای ترامپ، از جمله اقامتگاه او در مارا لاگو در ایالت فلوریدا را تفتیش کرده و اسنادی را که او با خود از کاخ سفید برده بود، ضبط کردند.

دولت فدرال در سال میلادی گذشته ده‌ها سند با مهر محرمانه را که از املاک آقای ترامپ ضبط شده بود، بررسی کرد.

به دنبال کشف و ضبط این اسناد، مریک گارلند، وزیر دادگستری و دادستان کل ایالات متحده، جک اسمیت را به عنوان بازرس ویژه این پرونده منصوب کرد.

هرچند متهم شدن رسمی آقای ترامپ در دادگاه نیویورک به پرداخت رشوه سکوت به یک زن از طریق وکیلش مانع از ادامه نامزدی او برای انتخابات ریاست ‌جمهوری نشده، به گفته برخی از رسانه‌های آمریکا، محکومیت احتمالی او در خصوص نگهداری اسناد محرمانه ممکن است مانع از ادامه نامزدی او شود، زیرا عملکرد این سیاستمدار را در نحوه برخورد درست با اسناد محرمانه مملکتی تعیین می‌کند.