سقوط ارزش لیر، تعیین زمان جلسه تعیین نرخ بهره و انتخاب یک زن در مقام رییس بانک مرکزی ترکیه

با تداوم کاهش ارزش پول ملی ترکیه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، ۱۹ خرداد قیمت هر دلار به ۲۳/۵۶ لیر رسید. هم‌زمان برای نخستین‌بار در تاریخ این کشور، یک زن به‌ عنوان رییس بانک مرکزی انتخاب شد. قرار است اردوغان روز ۲۲ ژوئن (اول تیر) جلسه‌ای برای تعیین نرخ بهره برگزار کند.

دلار روز جمعه رکورد دیگری را در ترکیه شکست و برابری با لیر به یک دلار در مقابل ۲۳/۵۶ لیر رسید. ارزش هر یورو هم به ۲۵/۷۳ لیر افزایش یافت.

بازار ارز ترکیه با نشان دادن واکنشی منفی به نتایج دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در یکشنبه گذشته (هفت خرداد) شاهد حدود «چهار لیر» افزایش نرخ دلار در ۹ روز معاملاتی بود.

ارزش دلار به لیر قبل از دور اول انتخابات در تاریخ چهاردهم می (۲۴ اردیبهشت) ۱۹/۵۷ و قبل از دور دوم این رویداد ۱۹/۹۷ بود.

از سوی دیگر شرکت خدمات مالی آمریکایی مورگان استنلی درباره سیاست بانک مرکزی ترکیه پیش‌بینی کرد نرخ بهره از ۸/۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش یابد و این احتمال وجود خواهد داشت که در ماه اوت به ۲۵ درصد هم برسد.

این پیش‌بینی در حالی‌ است که اردوغان تصمیم دارد روز ۲۲ ژوئن (برابر با یک تیر ماه پیش رو) جلسه‌ای برای تعیین نرخ بهره برگزار کند.

در گزارش مورگان استنلی همچنین آمده است انتصاب مهمت شیمشک به‌عنوان وزیر دارایی و خزانه‌داری نشانه بازگشت به سیاست پولی سنتی است.

پیش‌تر گفته شده بود او به شرط تام‌الاختیار بودن در سمت خود، وزارت را پذیرفته است.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، روز جمعه ۱۹ خرداد، حافظه گایه ارکان را به‌ عنوان رییس بانک مرکزی این کشور منصوب کرد.

ارکان که در آمریکا زندگی می‌کند، اولین زنی است که ریاست بانک مرکزی را در ترکیه به عهده می‌گیرد.

این زن ۴۳ ساله جایگزین شهاب کاوجی‌اوغلو می‌شود؛ کسی که پیشتاز کاهش نرخ بهره در دولت اردوغان و زمینه‌ساز سقوط تاریخی بازار ارز ترکیه در سال ۲۰۲۱ شد و تورم را در سال گذشته به بالاترین سطح ۲۴ ساله و بالای ۸۵ درصد رساند.

کاوجی‌اوغلو در دولت جدید به‌عنوان رییس سازمان نظارت و بازرسی بانک‌های ترکیه (BDDK) منصوب شد که به گفته رویترز این نگرانی را در میان برخی سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که برنامه‌های مالی غیرمتعارف اردوغان پابرجا بماند.

رویترز در گزارش خود به نقل از اقتصاددانان به این نگرانی اشاره کرده که مشخص نیست آیا اردوغان به ارکان، رییس جدید بانک مرکزی، «استقلال» کافی می‌دهد تا سیاست‌های پولی را به مسیری «منطقی» هدایت کند یا خیر.

اما علاوه بر اقتصاد، در سیاست خارجی دولت جدید اردوغان هم اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

وزارت امور خارجه ترکیه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد هاکان فیدان، وزیر امور خارجه این کشور با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین تلفنی گفت‌وگو کرد.

فیدان و کولبا در این مکالمه، تحولات اخیر در اوکراین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.