عراق حدود 3 میلیارد دلار بدهی گاز و برق خود را به ایران پرداخت می‌کند

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه عراق شنبه 20 خرداد اعلام کرد که کشورش پس از معافیت از تحریم‌های آمریکا، با پرداخت حدود 2.76 میلیارد دلار بدهی گاز و برق به ایران، موافقت کرده است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، پنجشنبه گذشته در دیدار با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در حاشیه کنفرانس ریاض، توانست موضع موافق آمریکا در خصوص لغو تحریم را از بلینکن بگیرد.همین منبع بدون ورود در تفاصیل افزود که پیشرفتی در خصوص بدهی‌های مالی میان عراق و ایران حاصل شده است.

در همین حال، خبرگزاری‌های ایران به نقل از یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق، اعلام کردند که بخشی از وجوه آزاد شده به هزینه حجاج ایرانی در سعودی و بخشی دیگر به خرید کالاهای اساسی، تخصیص داده شده است.

این مقام وزارت خارجه عراق با بیان این که پرداخت‌ها از طریق بانک تجاری عراق ارسال خواهد شد، تاکید کرد: این پرداخت‌ها صرف هزینه‌های حجاج ایرانی و مواد غذایی وارداتی برای آنها از ایران، خواهد شد.

منازعه و تحریم‌
شایان ذکر است که عراق به دلیل چندین دهه درگیری و تحریم، برای تامین بیشتر نیازهای گاز خود به واردات گاز از ایران وابسته است.

با این حال تحریم‌های ایالات متحده بر نفت و گاز ایران، پرداخت‌های بغداد برای واردات را با مشکل مواجه کرد و باعث شد که بدهی‌های معوقه زیادی را متحمل شود که این امر، ایران را به قطع منظم صادرات گاز خود به عراق وادار ساخت.