آلمان ادعاها درباره واردات نفت از ایران را تکذیب کرد

در پی ادعای رسانه‌های جمهوری اسلامی، دفتر فدرال اقتصاد و کنترل صادرات آلمان (بافا) وارات نفت خام و فراورده‌های نفتی از ایران را تکذیب کرد.

این نهاد فدرال آلمانی در پاسخ به خبرنگار ایران اینترنشنال درباره ادعای رسانه‌های جمهوری اسلامی مبنی بر واردات ۷۰ هزار تن نفت خام و فراورده‌های نفتی از ایران در ماه مارس اعلام کرد: «چنین کالایی از ایران وارد نشده، بلکه واردات از مکزیک صورت گرفته است.»

این نهاد نظارتی فدرال آلمان افزود: «انتظار داریم یورو استات (نهاد اطلاعات و آماراروپا) داده‌ها و اطلاعات خود را تصحیح کند.

وزارت خارجه آلمان نیز با ارسال ایمیلی به دفتر ایران اینترنشنال در برلین اعلام کرد این کشور هیچ محموله نفتی از جمهوری اسلامی خریداری نکرده و محموله ادعایی از کشور مکزیک خریداری شده است.

این وزارتخانه همچنین لینک اصلاح شده یورو استات مرکز آمار و داده‌های اتحادیه اروپا را نیز به ضمیمه ارسال کرده است که در آن مشخص شده مبدا خرید محموله نفتی از مکزیک است.

این اخبار در حالی منتشر شده است که بر اساس گزارش اداره فدرال آمار آلمان، حجم مبادلات تجاری تهران و برلین کاهش چشمگیری داشته است.

در آخرین گزارش اداره فدرال آمار آلمان، صادرات این کشور به ایران در آوریل ۲۰۲۳ در مقایسه با آوریل سال گذشته ۲۸ درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای ارائه شده، صادرات به ایران در آوریل امسال نسبت به آوریل سال گذشته ۳۲ میلیون و ۲۸۴ هزار یورو کاهش یافته و به ۸۲ میلیون و ۸۲۶ هزار یورو رسیده است.

همچنین بر اساس این گزارش حجم صادرات آلمان به ایران در بازه زمانی ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ رقم ۳۷۳ میلیون و ۳۵۸ هزار یورو ثبت شده که در مقایسه با رقم ۵۳۱ میلیون و ۷۲۰ هزار یورو که در مدت مشابه سال گذشته ثبت شده بود ۲۹.۸ درصد کاهش داشته است.

در گزارش اداره فدرال آمار آلمان همچنین واردات آلمان از ایران نیز به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

واردات از ایران در آوریل سال ۲۰۲۳ رقمی حدود ۱۷ میلیون یورو بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۲۲.۶ درصد کاهش داشته است.

واردات آلمان از ایران در بازه زمانی ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ با ۱۷.۷ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۹۴ میلیون ۸۵۷ هزار یورو بوده است.

تولیدات شیمیایی، ماشین‌آلات و مواد غذایی از جمله صادرات آلمان به ایران بوده و در مقابل نیز بیش از همه مواد غذایی از ایران به آلمان صادر شده است.