بازداشت تمامی اعضای خانواده و بستگان ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان کشته‌شده در اعتراضات

در ادامه تشدید فشار و سرکوب خانواده‌های دادخواه، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پس از آنکه روز جمعه خواهر، پدر و عموی ابوالفضل آدینه‌زاده را در کنار آرامگاه این نوجوان کشته شده بازداشت کردند، شامگاه نیز با یورش به روستای محل سکونت اقوام این خانواده دادخواه در اطراف فاروج در خراسان شمالی، گلدسته حسینی، مادر ابوالفضل، و تمامی بستگان‌شان را بازداشت کردند.

حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» که خبرهای مرتبط با خانواده‌های دادخواه را پوشش می‌دهد، شامگاه جمعه خبر داد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی «به روستایی که خانواده‌ ابوالفضل آدینه‌زاده، جمعه شب در آن ساکن بودند حمله کرده و گلدسته حسینی مادر ابوالفضل، خاله‌ها، عموها، دایی‌ها، عمه‌ها، دخترخاله‌ها و تمامی دیگر افراد فامیل ابوالفضل» را هم بازداشت کردند.

محمدجواد ترکمان، برادر محمدحسن ترکمان از معترضان کشته شده، نیز در صفحه توییتر خود با تاکید بر اینکه «به‌جز یکی از خواهران ابوالفضل، کل خانواده آدینه زاده بازداشت شده‌اند»، افزود که در جریان یورش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به روستایی که خانواده‌ آدینه‌زاده، جمعه شب در آن ساکن بودند، علاوه بر گلدسته حسینی مادر ابوالفضل، همه خاله‌ها،عموها،دایی‌ها، عمه‌ها،دخترخاله‌ها و تمامی دیگر افراد فامیل ابوالفضل آدینه‌زاده» دستگیر شدند.

این در حالی است که عصر روز جمعه بیست و ششم خرداد ماه نیز علی آدینه‌زاده، پدر، مرضیه آدینه‌زاده، خواهر، و رضا آدینه‌زاده، عموی ابوالفضل آدینه‌زاده که قصد گلباران محل کشته‌شدن او را داشتند به دست نیروهای حکومتی بازداشت شده‌اند.

بازداشت اعضای خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده در درحالی انجام شده است که روز شنبه بیست و هفتم خرداد ماه سالروز تولد این نوجوان کشته شده است.

ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان شانزده ساله، روز شنبه شانزدهم مهر ماه در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی مقابل دانشگاه فردوسی مشهد با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از فاصله نزدیک و در اثر اصابت ده‌ها گلوله ساچمه‌ای کشته شد.

دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، پس از کشته شدن ابوالفضل آدینه‌زاده خانواده او را واداشتند تا پیکر او را در آرامستان روستای نجف آباد، از روستاهای شهر فاروج در خراسان شمالی خاکسپاری کنند و در ماه‌های گذشته به اعمال فشار و تهدید این خانواده دادخواه برای واداشتن آنها به سکوت ادامه دادند.

علاوه بر این، دستگاه قضائی جمهوری اسلامی در شانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۱ و همچنین ۸ خرداد ماه سال جاری، علی آدینه‌زاده، پدر، و همچنین مرضیه آدینه‌زاده، خواهر ابوالفضل را به دادستانی مشهد و فاروج احضار کردند و این خانواده دادخواه را به «تبلیغ علیه نظام» متهم کردند.

در ادامه این فشارها، روز هجدهم خرداد ماه آرامگاه ابوالفضل آدینه‌زاده مورد حمله قرار گرفت و بخشی آن تخریب شد. گلدسته حسینی، مادر ابوالفضل، همان روز در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به تخریب بخشی از مزار فرزندش، نوشت: «درست ۹ روز مانده به تولد پسرم جاویدنام ابوالفضل آدینه‌زاده، شیشه مزار پسرم و گوی سنگ مزار پسرم رو شکستند. با این هتک حرمت‌ها فقط ما رو مصمم تر خواهید کرد.»

مادر ابوالفضل آدینه‌زاده همچنین فاش کرد که در جریان احضار اخیر همسر و دخترش به دادستانی فاروج به آنها گفته‌اند که «چرا شعار “زن، زندگی آزادی” و “مرد، میهن، آبادی” را روی‌ مزار ابوالفضل نوشته‌اید.» او افزود: «ما هم گفتیم هیچ‌گونه عنوان مجرمانه‌ای ندارد و قانونی نمی‌توانید برای سنگ مزارش به ما فشار بیاورید» اما «حالا می‌بینیم که آن شکستند چون می‌دانند حقیرند.»

گلدسته حسینی با بیان اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی «هرچه در عزاداری‌های مذهبی برای مردم می‌گویند»، خود در همین عصر و همین روزها علیه معترضان کشته شده انجام می‌دهند، خطاب به مقام‌های حکومتی نوشت: «بشکنید ما دوباره می‌سازیم، نه یک بار بلکه هزاران بار.»

بازداشت اعضای خانواده و بستگان ابوالفضل آدینه‌زاده در آستانه سالروز تولد این نوجوان کشته شده، کمتر از یک هفته پس از آن صورت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در سالروز تولد کیان پیرفلک، پویا مولایی‌راد پسرعمومی ماه‌منیر مولایی‌راد مادر کیان، را با شلیک گلوله کشتند.

از سوی دیگر، روز پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ماه گزارش‌هایی درباره محاصره خانه پیرفلک و حبس خانگی ماه منیر رحیمی و میثم پیرفلک، مادر و پدر دادخواه کیان پیرفلک کودک کشته شده با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، منتشر شده است اما متن منتشر شده در حساب توییتری سجاد پیرفلک، عموی کیان پیرفلک، عنوان کرده که «حبس خانگی در مورد خانواده پیرفلک و مولایی صحت ندارد.»

طی یک هفته اخیر فشار دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی بر بسیاری از خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده در ایذه تشدید شده است و از جمله هنگامه(لاله) چوبین، مادر آرتین رحمانی پیانی نوجوان ۱۶ ساله‌ای که بیست و پنجم آبان ماه پارسال همزمان با کیان پیرفلک در ایذه با شلیک نیروهای حکومتی کشته شد، از احضار خود به دادستانی ایذه خبر داد و گفت: من مادر آرتین رحمانی پیانی جرم دادخواهی از خون به ناحق ریخته پسرم به دادسرا احضار شدم.»

احضار هنگامه چوبین در حالی انجام شده است که برادرش فواد چوبین، دایی آرتین رحمانی پیانی، نیز از فروردین ماه بازداشت شده و همچنان تحت بازداشت است.

در استان کردستان نیز روز جمعه نوزدهم خرداد ماه ده‌ها تن از مادران و پدران دادخواه و اعضای خانواده‌های معترضان کشته شده شهرهای سنندج، دهگلان و دیواندره، که برای حضور بر آرامگاه مهسا امینی و دیگر معترضان کشته شده سقز در آرامستان آیچی شهر سقز حضور یافته بودند، هنگام بازگشت به شهرهای خود به شکل دسته‌جمعی بازداشت شدند.

با اینکه طی روزهای بعد اغلب خانواده‌های دادخواه کردستان از جمله جمله چهار کودک بازداشت شده آزاد شدند اما هاشم ساعدی، پدر سارینا ساعدی نوجوان کشته شده در اعتراضات سنندج، همچنان تحت بازداشت است.

پیش از این نیز کمال لطفی پدر رضا لطفی از معترض کشته شده دهگلان در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی و همچنین ناهید شیرپیشه مادر و منوچهر بختیاری، مادر و پدر پویا بختیاری از معترضان کشته شده در آبان ۹۸، مدت‌هاست که بازداشت و زندانی شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل سال ۱۳۹۹ در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی با پنهانکاری در مورد محل دفن، ممانعت از برگزاری مراسم عزاداری، حقوق این خانواده‌ها و ماده ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نقض می‌کند.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ز سال‌های دهه ۶۰ خورشیدی تاکنون سوابق متعدد و طولانی از آزار، بازداشت و زندانی کردن خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام شده و معترضان کشته شده دارد و در مواردی خانواده‌های دادخواه را تا دهه‌های بعد نیز مورد آزار و تهدید و بازداشت و زندان قرار می‌دهد.

بازداشت و زندانی کردن مریم اکبری منفرد به خاطر دادخواهی در مورد چهار عضو اعدام شده خانواده‌اش در دهه شصت یک نمونه از این موارد است، بازداشت این زن دادخواه از سال ۱۳۸۸ تاکنون بدون حتی یک روز مرخصی ادامه داشته است.